DELÅRSRAPPORT JANUARI-SEPTEMBER 2007 FÖRBÄTTRAT RESULTAT OCH ÖKAD OMSÄTTNING

JULI – SEPTEMBER
• Koncernens omsättning uppgick till 18,5 (7,4) MSEK, en ökning med 150%
• Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1,2 (-0,2) MSEK.
• Webbtrafiken har ökat med 145%
• Den tryckta tidningen ComOn har sålts som ett led i strategin att fokusera på Internetpublicering
• Det svenska bolaget har omorganiserats för att ytterligare öka fokus och intensitet avseende förvärv och produktutveckling
• Tittandet på bolagets webb-tv har ökat med 50% under perioden
• Bolaget webbannonsförsäljning har en fortsatt stark tillväxt som är större än marknadens

JANUARI – SEPTEMBER
• Koncernens omsättning uppgick till 42,1 (22,3) MSEK, en ökning med 89%
• Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,9 (0,3) MSEK
• Koncernens likvida medel vid periodens slut uppgick till 1,4 (2,2) MSEK
• Koncernens soliditet uppgick till 41% (neg.) vid periodens utgång

VIKTIGA HÄNDELSER juli - september

Försäljning av danska papperstidningen ComON.
Den 3 juli tecknades avtal om försäljning av papperstidningen ComON till IDG Danmark A/S. Det innebär att tidningsprenumeranterna i fortsättningen kommer att få Computerworld. Webbtjänsten ComON.dk kommer även fortsättningsvis att drivas av bolaget vilket får till följd att alla redaktionella insatser inom detta område fokuseras på internetpublicering.

Webbtrafik
Trafiken i bolagets svenska och danska nätverk har ökat kraftigt brutto, från 89 253 unika besökare i snitt per vecka under kvartal 3 2006 till 218 316 unika besökare per vecka under motsvarande period 2007. Detta är en ökning med 145% jämfört med föregående år.

Mediaprovider Network SE
Trafiken i bolagets svenska nätverk Mediaprovider Network ökade med 62% under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period 2006. Under kvartalet, som anses vara en säsongsmässigt sämre period på grund av nedgång i jobbsurfandet, hade bolaget i snitt 123 659 unika besökare per vecka i Sverige.

Mediaprovider Network DK
Genom förvärvet av Ncom Publications har bolagets webbtrafik i Danmark haft en mycket positiv utveckling under perioden. Trafiken i det danska Mediaprovider-nätverket ökade kraftigt brutto, från 12 920 unika besökare i snitt per vecka under kvartal 3 2006 till 94 657 unika besökare per vecka under motsvarande period 2007, en ökning med 633%.

Webb-tv
Tittandet på bolagets danska webb-tv via Comon.dk har ökat med drygt 50% under kvartal 3 från 98000 visningar under april till 150000 visningar under september. I den mobila kanalen har framgången varit som störst. Under slutet av kvartalet nådde bolagets produkt GearTV listan över de tio mest nedladdade podsändningarna i Danmark (Itunes). Försäljning av annonsutrymme i webb-tv formatet har haft en positiv utveckling under perioden.

Renodling av digitala varumärken
För att samordna bolagets digitala varumärken bytte det svenska bolagets webbnätverk i augusti namn från MKF Network till Mediaprovider Network.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Organisationsförändringar
Under perioden har bolaget omorganiserat för att ytterligare öka fokus och intensitet avseende förvärv och produktutveckling. Anna Aurell har tillträtt befattningen som Sverigechef. Sedan tidigare är Ulrik Krag chef för den danska verksamheten. Med tydliga och engagerade chefer kommer bolaget att ha maximalt fokus på lönsamhet i de befintliga verksamheterna. Patrik Mellin släpper nu ansvaret som Sverigechef för att kunna fokusera på att driva koncernen framåt. I bolagets nya koncernledning ingår verkställande direktör och koncernchef Patrik Mellin, vice koncernchef och COO Pontus Brohult, CFO Stefan Mattsson, chef Mediaprovider Sverige Anna Aurell, chef Mediaprovider Danmark Ulrik Krag.

Förvärv av Spelforum.nu
Under oktober förvärvades den svenska verksamheten Spelforum.nu. Sajten kommer tillsammans med bolagets befintliga sajter alltomfilm.se, dvdforum.nu och prylportalen.se göra att bolaget får en ännu tydligare position inom underhållningssegmentet. Sajten har närmare 30 000 unika besökare per månad. Spelforum.nu har sedan 2001 varit en naturlig mötesplats för spelintresserade från alla plattformar. Under de sex första månaderna 2007 såldes, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen, mer än 2,5 miljoner dataspel till ett värde av 692 miljoner kronor i Sverige. Med fortsatt stor efterfrågan på såväl nya som gamla konsoler förväntar sig branschen en stark tillväxt för hela 2007. Förvärvet av Spelforum stämmer därför väl överens med bolagets expansionsplan.

Licensavtal med norskt bolag
Som ett led i bolagets strategi att expandera i Skandinavien ingick Mediaprovider i oktober ett avtal om utgivning av bolagets produkter och tjänster i Norge. Under oktober 2007 kommer tidningen Mobil att lanseras i norsk version. Genom avtalet kan Mediaprovider etablera sig i Norge genom en partner med lokal förankring och marknadskunskap.

Zoom lanserades som webbtjänst.
I oktober lanserades Zoom-online.dk med målsättningen att fullfölja Mediaproviders digitala strategi inom fotosegmentet. Marknaden för det lite dyrare systemkamerasegmentet har under det senaste året exploderat och lanseringen av Zoom på nätet är en följd av att försäljningen av digitala systemkameror ökar kraftigt.

Mobilgalan
För sjunde året i rad arrangerade tidningen Mobil sitt årliga event Mobilgalan. Som medarrangör stod Vasakronan och galan gick av stapeln i Kista Science Tower med närmare 400 deltagare. I samband med Mobilgalan hölls i år konferensen och utställningen Mobile Future tillsammans med Telenor och Veckans Affärer. Utställningen samlade drygt 40 mobilföretag och konferensen hade närmare 150 deltagare. Evenemangen var en stor framgång och är de största i sitt slag i Norden.

Delårsrapporten bifogas i sin helhet som PDF.