Mediaprovider dubblar omsättningen genom strategiskt förvärv

Mediaprovider – listat på First North – förvärvar Ncom Publications AS som är en av Danmarks ledande Internet publishers inom IT-området. Förvärvet, som ska godkännas på en extra bolagsstämma den 23 maj, innebär att Mediaprovider blir ett av de största bolagen i Skandinavien inom Internet publishing.

Mediaprovider har idag tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i danska Ncom Publications AS. Bolaget förvärvas från Bank & Berg ApS.

Ncom Publications har snabbt vuxit till att bli en av de ledande Internet publishers inom IT-området, med framgångsrika varumärken som har starka positioner hos läsare såväl som på annonsmarknaden i Danmark. Utgångspunkten är IT-portalen och tidningen ComON, IT-jobbsportalen jobeasy.dk, Mac-communityn mediamac.dk, ungdomscommunityn Netstationen n.dk, pryltidningen GEAR och IT-branschtidningen CRN.

Patrik Mellin, verkställande direktör i Mediaprovider Scandinavia AB kommenterar:
– Förvärvet innebär att vi ytterligare stärker vår ställning som producent på den skandinaviska Internetmarknaden och får en ännu bättre plattform att driva vår fortsatta expansion från. Ncom Publications har på ett mycket framgångsrikt sätt etablerat bolaget och utvecklat nya produkter. Bolagen är båda entreprenörsföretag och kommer ha stort utbyte av varandra såväl marknadsmässigt som inom utveckling och produktion.

Mediaproviders befintliga verksamhet i bolaget MKF Danmark - som idag producerar Mobil, mobil.nu och Zoom/Alt om Digitalfoto - kommer under året att samordnas med Ncom Publications som byter namn till Mediaprovider. Samtidigt som transaktionen sker blir MKF Danmark ApS ett helägt dotterbolag då Mediaprovider avser att köpa de 15% av aktierna som verkställande direktör Brian Dixen äger. Trafiken i bolagets danska verksamhet kommer efter förvärvet att uppgå till ca 150.000 unika besökare per vecka, vilket placerar bolaget som nr 30 på den danska marknaden.

Omsättningen i den förvärvade verksamheten uppgick 2006 till 34 MSEK. Bolaget har idag 39 anställda. Efter förvärvet uppgår koncernens omsättning till ca 70 MSEK (proforma 2006) och EBITDA beräknas till ca 6,5 MSEK (proforma 2006). Förvärvet innebär att koncernen mer än dubblat sin omsättning redan 6 månader efter listningen på First North.

Köpeskillingen uppgår till 24,5 MDKK varav 11,5 MDKK betalas kontant och resterande del i nyemitterade aktier i Mediaprovider Scandinavia AB. Kontanttransaktionen finansieras genom förvärvskredit. Affären kommer att slutföras efter beslut på en extra bolagsstämma den 23 maj.

Carsten Bank-Mikkelsen, verkställande direktör i Bank & Berg ApS kommenterar:
– Med ett fokus på Internet, webb-tv och andra digitala mediekanaler har Ncom Publications positionerat sig som en stark aktör som besöks av mer än 50 000 människor per dag. Tack vare Mediaproviders ställning kommer vi att kunna lyfta bolaget till högre nivåer och jag ser fram emot att jobba aktivt med Mediaproviderkoncernen som har bevisat sig som en professionell och offensiv aktör på Internetmarknaden.

För mer information och informationsfil för nedladdning, besök www.mediaprovider.se, eller kontakta:
Patrik Mellin, verkställande direktör Mediaprovider Scandinavia AB, + 46 701 852 691, patrik.mellin@mediaprovider.se

Carsten Bank-Mikkelsen, verkställande direktör Bank & Berg ApS, +45 4011 9000 , cbm@bank-berg.dk