Mediaprovider lanserar fotosajt i Danmark

Mediaprovider Scandinavia AB – listat på First North – lanserar idag Zoom-online.dk genom sitt danska dotterbolag Mediaprovider A/S. Tjänsten vänder sig till professionella fotografer och alla andra som vill bli det.

Den danska tidningen Zoom lanserar idag sin egen webbtjänst.

”Vi har med framgång givit ut Zoom som tidning under tre år. Nu är tiden inne att ta den till nätet”, förklarar chefredaktör Brian Dixen, själv tidigare pressfotograf. ”Vi har under en längre tid sett att det finns ett behov av en fotosajt som inte bara tilltalar dem med de minsta och billigaste kamerorna. Zoom-online.dk är för den som har fotograferat digitalt några år eller för den som känner sig redo att prova digital systemkamera och för den som gärna vill veta mer om alla de tillbehör som finns på marknaden”, säger Brian Dixen

Marknaden för det lite dyrare systemkamerasegmentet har under det senaste året exploderat och lanseringen av Zoom på nätet är en följd av att försäljningen av digitala systemkameror ökar kraftigt och Mediaproviders digitala strategi.

Innehållsmässigt kommer Zoom-online.dk bjuda på en gedigen daglig nyhetsuppdatering och tester av marknadens mest betydande kameror, liksom ambitionen att ge läsaren kunskaper i användandet av bildbehandlingsprogram som Photoshop och Lightroom.

”Det är inget tvivel om att förutom att kunna ”se i bilder” så handlar fotograferande i ökad omfattning om att kunna efterbehandla bilderna digitalt, avslutar Brian Dixen

Zoom är som enda danska medium medlem i EISAs fotokommitté. EISA är den mest betydande fotoorganisationen i världen och har totalt 49 medlemmar från 19 länder.

Zoom deltar på den stora fotomässan i City2 i Taastrup, som öppnar i Danmark idag fredag.