Ny webb-tv kanal för fotointresserade i Danmark

Mediaprovider AB, listade på First North, hade under 2007 via sitt danska dotterbolag Mediaprovider A/S en explosiv webb-tv tillväxt. Antalet tittare mer än sjudubblades. Nu lanserar mediehuset ytterligare en webb-tv kanal.

Från 44 000 visningar till mer än 221 000 visningar. Siffrorna talar för sig själva. Mediaprovider A/S har de senaste tre åren arbetat intensivt med webb-tv och upplever att 2007 var det år som tittarna på allvar fick upp ögonen för tv på nätet.
– Vi har märkt att antalet tittare ökar närmast explosionsartat varje månad, säger Brian Dixen, utvecklingsdirektör på Mediaprovider A/S. Fler än 1,32 miljoner tittare stiftade under 2007 bekantskap med vår webb-tv. Vi förväntar oss att den siffran minst kommer att fördubblas under 2008.

Därför ligger Mediaprovider A/S också i framkant när det gäller nya webb-tv kanaler. Nu lanserar Mediaprovider A/S en ny webb-tv kanal.

– Vi har höga förväntningar på NetopZoomTV, som är vår nya tv-kanal på nätet. Zoom är vårt fotomagasin som vänder sig till fotointresserade. På ZoomTV kan vi visa allt som är svårt att få fram i en artikel. Men vi kommer också att sända webb-tv från många stora utställningar i hela världen. I slutet av denna månad är det en stor fotomässa i Las Vegas. Den kommer vi förstås att bevaka på vår nya webb-tv kanal. Idag finns redan de första klippen på www.zoom-online.dk.

Samtidigt som användarna har mångdubblats, så tillbringar också tittarna längre tid framför tv-klippen. Till exempel ökade antalet minuter från fem minuter och tjugoen sekunder till sex minuter och femtiofyra sekunder från november till december. Tittarna ägnade alltså i december i snitt en och en halv minut längre tid på tv på nätet än månaden innan.

– Vi har märkt att det framförallt är vanliga konsumenter som är storförbrukare av webb-tv, säger utvecklingsdirektör Brian Dixen. Detta stämmer också överens med undersökningar som tyder på att webb-tv framförallt konsumeras på fritiden. Därför vill vi också under 2008 positionera oss som en webb-tv Leverantör med konsumentfokus. Självklart inom de områden vi har verksamhet i.