NEP via Mediatec Solutions förvärvar Bigélius Produktion

Förenar två ledande leverantörer på den nordiska marknaden för live-event.

PITTSBURGH, UNITED STATES och KUNGÄLV, SWEDEN (September 1, 2016) NEP Group Inc. (‘NEP’) annonserade idag via sitt dotterbolag Mediatec Solutions att de har ingått ett avtal om att förvärva Bigélius Produktion ("Bigelius") från de nuvarande ägarna.

De finansiella villkoren har inte offentliggjorts. Denna transaktion innebär att ett av Nordens största och mest välrenommerade företag inom live-evenemang införlivas i Mediatec Solutions och NEPs växande, världsomspännande nätverk av varumärken.

Bigélius Produktion är ett väletablerat premiumföretag inom AV som huvudsakligen fokuserat sin verksamhet på den svenska och europeiska eventmarknaden. Företaget har sina rötter inom ljudområdet och har varit en partner till Mediatec under en längre tid. Bigélius Produktion har kontor i Enköping och Stockholm. Förvärvet stärker Mediatec och dess räckvidd i Sverige, Norden och Europa.

“Bigélius Produktion kommer bli ett utmärkt tillägg till vår övriga verksamhet och kommer stärka vår närvaro på den svenska och europeiska marknaden. Vi ser en stor möjlighet till fortsatt expansion såväl i Sverige som ute i Europa. Företaget har ett starkt fotfäste inom underhållningsbranschen och inom marknaden för företagsevenemang och en hög grad av återkommande kunder. Företaget är känt för sin kompetens inom ljud och har ett av Sveriges största innehav av högtalare. Jag ser fram emot att arbeta med Ola Bigélius, ägare av Bigélius Produktion och hans team för att gemensamt expandera verksamheten,” säger Kenneth Paterson, VD för Mediatec.

Bigélius Produktion kommer att verka under Mediatec Solutions Sweden AB och under ledning av Kenneth Paterson.

"Mediatec har ett rykte av kvalitet på marknaden, vi är mycket glada över att bli en del av deras och NEP:s världsomspännande nätverk", säger Ola Bigélius. "Vi vet att det kommer att ge en fantastisk möjlighet att fortsätta etablera Mediatecs närvaro i hela Europa och utveckla smarta lösningar för våra kunder", fortsätter Ola.

"Tillskottet av Bigélius Produktion är förenlig med den bredare strategi NEP har för fortsatt expansion in i nya tjänsteerbjudanden", säger Kevin Rabbitt, VD för NEP. "Förvärvet ökar vårt redan starka bild- och ljuserbjudande i Europa, och det gör det möjligt för oss att erbjuda mer omfattande leveranser inom live-evenemang till våra befintliga kunder i hela Europa."

Transaktionen slutfördes den 1 september 2016.

NEP Contact:
Thomas Meston
Marketing Director
Tel: +1 412-423-1339
Email: tmeston@nepinc.com
Mediatec Solutions Contact:
Kenneth Paterson
Tel: +46 104540003
Email: kp@mediatecgroup.com

Om NEP
NEP tillhandahåller teknik och know-how för att göra det möjligt för kunder att producera världens mest prestigefyllda live och broadcast-events runt om i världen. Företaget är världsledande leverantör av outsourcade produktionslösningar där NEP erbjuder tekniska tjänster för fjärrproduktion, studioproduktion, bildskärmar, Host-broadcasting, post-produktion, smart asset / media management, Multi-screentjänster och end-to-end OTT lösningar. NEP:s fler än 2200 anställda drivs av passion och har fokus på teknisk innovation. Tillsammans har de supporterat produktioner i över 65 länder på alla sju kontinenterna. NEP har huvudkontor i USA och kontor i 16 länder. Besök www.nepinc.com .

Om Mediatec

Grundades 2007 när ägarna av Massteknik och Prisma OB gick ihop och förvärvade de främsta företagen i Norden inom Outside Broadcast Produktion och inom Eventteknik. Mediatec har växt till att bli ett av de största AV-företagen av premiumlösningar för företags-, underhållnings- och sportindustrin både i Europa och i världen. Sedan april 2015 är Mediatec en del av NEP och deras världomspännande nätverk. För mer information, besök www.mediatecgroup.com.

Om Bigélius

Företagets rötter går tillbaka till 1990 när företaget växte från disco-eran, till Rock ‘n’ Roll och senare även in i marknaden för företagsevenemang. Ljud har alltid varit företagets ryggrad, men har även ett stort utbud av både video, ljus och scenutrustning. Företaget har en stark finansiell historia och dess grundare Ola Bigélius är en beprövad entreprenör.

Taggar:

Förenar två ledande leverantörer på den nordiska marknaden för live-event.

Citat

Kenneth Paterson, VD för Mediatec
Mediatec har ett rykte av kvalitet på marknaden, vi är mycket glada över att bli en del av deras och NEP:s världsomspännande nätverk. Vi vet att det kommer att ge en fantastisk möjlighet att fortsätta etablera Mediatecs närvaro i hela Europa och utveckla smarta lösningar för våra kunder.
Ola Bigélius, ägare Bigélius Produktion
Tillskottet av Bigélius Produktion är förenlig med den bredare strategi NEP har för fortsatt expansion in i nya tjänsteerbjudanden. Förvärvet ökar vårt redan starka bild- och ljuserbjudande i Europa, och det gör det möjligt för oss att erbjuda mer omfattande leveranser inom live-evenemang till våra befintliga kunder i hela Europa.
Kevin Rabbitt, VD för NEP