2,5 MILJONER USD I LICENSINTÄKT TILL SCN FÖR IMMULINA

(NGM:SCN)

Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) har nu fått den sista delbetalningen från bolagets samarbetspartner för försäljning av Immulina. Genom detta fullgör de sitt åtagande om totalt 2,5 miljoner USD i licensavgift till SCN för att få behålla världsrättigheterna till produkten.

Immulina säljs idag genom ett exklusivt partneravtal mellan SCN och det amerikanska bolaget PhytoLab Solutions, Inc. PhytoLab Solutions köper löpande Immulina från SCN med goda marginaler för SCN.

Avtalet inkluderar också en option för PhytoLab Solutions att köpa ett av SCN:s dotterbolag, som äger rättigheterna till Immulina, för 13 miljoner USD innan december 2008.

För att behålla ensamrätten att sälja Immulina har PhytoLab Solutions åtagit sig att betala totalt 2,5 miljoner USD till SCN. SCN har nu tagit emot den sista delbetalningen på 450 000 USD, och PhytoLab Solutions uppfyller därmed villkoren i avtalet.

SCN har återlicensierat rättigheterna till Immulina från PhytoLab Solutions på utvalda marknader i Europa, Ryssland, OSS, Turkiet, Sydafrika och Brasilien.

Anders Struksnes, Senior Vice President, as@scnutrition.com, +47 911 98 942

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt på den internationella marknaden. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.