ÅRSSTÄMMAN I SCN VÄLJER IN MARIA BORELIUS I STYRELSEN

Vid dagens Årsstämma i Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) valdes Maria Borelius till ny styrelseledamot.

”Det är en stor glädje för mig att kunna tillkännage att Maria Borelius har valts till ny ledamot i styrelsen för SCN”, säger VD Ulf Söderberg.

”Maria har en mycket intressant profil med sin bakgrund inom journalistik, hälsa, naturvetenskap och företagande, och jag ser fram emot ett givande samarbete med henne.”

”SCN ser mycket positivt på att få in en person med Marias erfarenhet och kompetens i styrelsen”, säger styrelseordförande Johan Hessius.

Maria Borelius har en bakgrund inom bland annat Sveriges Television och Sveriges Radio, och lång erfarenhet av företagande och styrelseuppdrag från flera börsbolag. Hon har arbetat internationellt som konsult inom PR- och informationsbranschen i många år, och har även skrivit två populärmedicinska böcker. Maria Borelius utsågs 2006 till handelsminister i Fredrik Reinfeldts regering.

Utöver Maria Borelius består styrelsen för SCN av Jörn Erik Aas, Johan Hessius (ordförande), Carl-Gustaf Ingelman och Ulf Söderberg (VD), som alla återvaldes av stämman.

Följande beslut fattades även vid årsstämman:

Disposition av årets resultat

Stämman beslutade att årets resultat balanseras i ny räkning.

Styrelsearvode

Stämman fastställde att styrelsearvode ska utgå med 200 000 kronor till styrelseordföranden och med 100 000 kronor till envar av de övriga av stämman valda styrelseledamöterna som ej är anställda i bolaget. Revisorsarvodet fastställdes till att som hittills utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande

Stämman beslutade att ge styrelsen bemyndigande att under tiden fram till nästa årsstämma (med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt) emittera upp till 1 063 546 aktier vid ett eller flera tillfällen. Emissioner ska ske på marknadsmässiga villkor med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Emissioner ska kunna ske mot apportegendom eller med andra villkor.

Bolagsordning

Stämman beslutade att genomföra ändringar i bolagsordningen, innebärande huvudsakligen följande:

· Mindre justeringar har gjorts i paragrafen om bolagets verksamhet

· Ett registrerat revisionsbolag kan utses till revisor

· Kallelse till bolagsstämma ska publiceras i Dagens Industri, istället för som tidigare Svenska Dagbladet, och kallelsefrister har specificerats

· Anmälningskrav till bolagsstämma har införts

· Fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter samt, i förekommande fall, antalet revisorer och revisorssuppleanter har införts som obligatorisk punkt på årsstämma

· Möjlighet att samla in fullmakter på bolagets bekostnad enligt 7 kap. 4 § aktiebolagslagen har införts

· Samt vissa ändringar av redaktionell karaktär

Ulf Söderberg, VD, tel +46 708 13 22 81

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. SCN är noterat på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2006.