ÅTGÄRDER OCH FÖRVÄNTNINGAR 2009

(NGM:SCN)

Styrelsen och ledningen för Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har beslutat om och förhandlat en rad åtgärder och förändringar som ska reducera kostnader och risker och fokusera verksamheten ytterligare under 2009. Åtgärderna kommer att reducera kostnads-massan med minimum 55 MSEK i kostnader och investeringar jämfört med 2008, med full effekt från slutet av Q2 2009. Trots åtgärderna väntas omsättningen öka under 2009. Utöver detta arbetar ledningen även med att minska bolagets skuldbörda till maximalt 10-15 MSEK.

Under 2008 har SCN genomfört ett omfattande investerings- och kostnadsprogram om mer än 80 MSEK, av vilket huvuddelen (ca 33 MSEK) har varit marknadsinvesteringar i samband med lanseringen av CUUR i USA. Utöver detta har ca 18 MSEK investerats i etableringen av dotterbolaget Scandivir, och ytterligare 4 MSEK i forskning och utveckling. Huvuddelen av dessa investeringar har varit engångskostnader, och kommer inte att föras vidare till 2009.

Lanseringen av CUUR i USA har genererat en lägre omsättning än väntat, men investeringen i CUUR-partnerskapet har också gjort det möjligt för SCN att lansera förkylningsprodukten Coldizin i USA, med ett annat upplägg. För Coldizin har SCN:s partner ansvaret för marknadsföring mot slutkonsument, och SCN:s marknadsföringsrisk i USA beräknas därför bli mindre än 3 MSEK under 2009, och bara röra CUUR. SCN för också förhandlingar med ledande postorderföretag i USA, som är intresserade av att licensiera CUUR.

Etablerandet av dotterbolaget Scandivir AB har varit framgångsrik, och den senaste transaktionen där SCN sålde 9% av bolagets aktier för 7,2 MSEK i februari sätter ett totalt marknadsvärde på Scandivir till ca 80 MSEK. Detta ger ett värde på SCN:s aktieinnehav i Scandivir (45,2%) på ca 36 MSEK. SCN har stora förväntningar för utvecklingen av Scandivir under 2009. Bolagets initiala investeringsåtaganden om 3 MUSD kommer att vara uppfyllda i slutet av april. SCN har lovande indikationer på att Scandivir kommer att kunna få tillräcklig finansiering för att uppfylla sina målsättningar.

Trots den svaga försäljningen under Q4 räknar SCN med ökad omsättning under 2009. Bolaget har hittills ordrar till ett värde av ca 16 MSEK som ska faktureras under 2009. Bolaget räknar inte med några marknadsförings¬kostnader under 2009 förutom det maximala förväntade beloppet för CUUR i USA (ca 3 MSEK). Ledningen för SCN har redan reducerat bolagets kostnader kraftigt under Q1, och kostnadsbesparingsprogrammet väntas ge full effekt i juli 2009.

På produktsidan stärker bolaget sitt fokus mot att registrera förkylningsprodukten TroxCold24 (arbetsnamn för en ny produkt baserad på troxerutin) som receptfritt läkemedel (OTC-preparat). Den totala återstående investeringen för att uppnå en OTC-registrering i EU förväntas bli ca 15 MSEK inom de närmaste 2-3 åren, med endast en liten risk för ett negativt resultat. Uppsidan för ett receptfritt läkemedel på förkylningsområdet väntas vara betydande, eftersom marknaden bara i USA är i storleksordningen 45 miljarder USD (enligt Nutrition Business Journal), och det finns få nya produkter på marknaden.

SCN arbetar också med att konvertera delar av bolagets skulder, och nyheter om detta kommer att komma inom kort. SCN har inga banklån.

Jörn Erik Aas, styrelseordförande, jea@scnutrition.com, +47 924 99 360

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina, Membra7 och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.