BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH Q4-RAPPORT 2007 FRÅN SCN

Scandinavian Clinical Nutrition, noterat på NGM Equity och Oslo Axess, offentliggör idag bokslutskommuniké och Q4-rapport för 2007. Rapporten i sin helhet återfinns i bifogad fil samt på bolagets webbplats www.scnutrition.com.

2007 i korthet (koncern)

· Periodens nettoomsättning uppgick till 16,2 MSEK (2,6)

· Rörelseresultatet uppgick till -61,3 MSEK (-21,2)

· Periodens resultat uppgick till -62,9 MSEK (-21,2)

· Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -6.05 SEK (-4.06)

· Notering på NGM Equity (SE) och Oslo Axess (NO)

· Strategiskt förvärv av det danska biotechbolaget Nordic Phytopharma A/S (nu SCN Denmark A/S)

· 16 nya kontrakt signerade för Coldizin och Immulina

· Första produkten av många lanserad i USA

· Mål: att lansera ytterligare två produkter i USA under 2008 och gå in på fler marknader med befintliga produkter

2007 har varit ett år med stora investeringar för SCN, bland annat i organisation och infrastruktur, finansiell stabilitet, forskning och utveckling (FoU) och i bolagets FoU- och försäljningspartnerskap. Utöver vad som nämns ovan har bolaget under året tagit över samtliga rättigheter till produkten CUUR på alla marknader, och genom förvärvet av Nordic Phytopharma A/S införlivat två nya produkter (Coldizin och Immulina) i portföljen. Bolaget har även etablerat en marknadsorganisation på den skandinaviska marknaden, tecknat licensavtal för två nya intressanta substanser, och fortsatt forskningssamarbetet framför allt med Karolinska Institutet. Bolaget har också fortsatt satsningen på den amerikanska marknaden, och eftersom försäljningen av CUUR hittills är i linje med bolagets förväntningar är målet att lansera ytterligare produkter i USA under 2008.

Kommande rapporter

SCN avser att publicera årsredovisningen för 2007 den 22 april, samtidigt som aktieägarna tillsänds handlingar för årsstämman, som kommer att äga rum den 22 maj. Årsredovisningen kommer tillsammans med resten av stämmohandlingarna att finnas tillgänglig på bolagets webbplats www.scnutrition.com. Kvartalsrapporter under 2008 kommer som tidigare kommunicerats att offentliggöras den 9 maj (Q1), 22 augusti (Q2) och 7 november (Q3).

Thomas Christensen, CFO, tc@scnutrition.com, +47 922 55 444

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.