DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 31 MARS 2007

Perioden i sammandrag (koncern)

· Intäkterna uppgick till 1,9 MSEK (samma period föregående år 0,4 MSEK)

· Rörelseresultatet uppgick till -9,3 MSEK (-4,6)

· Resultat efter skatt uppgick till -7,8* MSEK (-4,6)

· Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,83 SEK (-1,51)

· Periodens kassaflöde uppgick till 34,7 MSEK (6,5)

* Resultatet inkluderar finansiella intäkter från bolagets optionsprogram om 1,5 MSEK

Väsentliga händelser under perioden

· Vid en extra bolagsstämma den 29 januari 2007 beslutades att emittera maximalt 745 000 teckningsoptioner i bolaget i form av ett incitamentsprogram för ledande befattningshavare och styrelseledamöter.

· Styrelsen beslutade den 15 februari 2007 att genomföra en riktad emission till norska investerare i samarbete med norska Terra Securities ASA. Totalt tecknades 2 747 253 aktier till kursen 16,50 SEK. Emissionen inbringade 41,7 MSEK efter emissionskostnader.

Händelser efter periodens utgång

· SCN har genom sin asiatiska samarbetspartner Reborne Ltd. tecknat avtal med Australiens största apotekskedja, om lansering av produkten CUUR under 2007.

· På bolagets årsstämma valdes Maria Borelius till ny styrelseledamot, och tidigare styrelseledamöter omvaldes. Stämman beslutade även att ge styrelsen bemyndigande att med eller utan aktieägarnas företrädesrätt nyemittera aktier om totalt högst 106 354,60 kronor (motsvarande1 063 546 aktier) i bolaget.

· Den etiska kommittén vid Karolinska Sjukhuset (KS) har godkänt en studie på SCN:s första egna produkt, Membraseven. Studien kommer att genomföras av forskare vid både KS och Karolinska Institutet (KI) inom ramarna för SCN:s tioåriga forskningsavtal med KI.

· SCN:s amerikanska dotterbolag SCN USA LLC har tecknat avtal med AMS och Bdirect för att lansera CUUR i den amerikanska detaljhandeln.

Produktportfölj

· SCN är ett av få bolag inom den internationella nutritionsbranschen vars produktportfölj enbart innehåller vetenskapligt dokumenterade produkter.

· I produktportföljen ingår idag viktkontrollpreparatet CUUR, ledpreparatet Ledactin och den egenutvecklade produkten Membraseven som verkar mot torra slemhinnor.

· I pipeline finns även ett antal ytterligare produkter som antingen befinner sig under förhandling eller studeras av KI-forskarna för att skapa den vetenskapliga dokumentation SCN söker.

Finansiell ställning

· Likvida medel vid periodens slut uppgick till 45,1 MSEK.

· Soliditeten vid periodens utgång uppgick till 89,5 procent.

Redovisningsprinciper

· Koncernen tillämpar International Financial Reporting Standards, IFRS, såsom de antagits av EU-kommissionen. Redovisningsprinciperna är oförändrade jämfört med föregående år.

· Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering, vilket överensstämmer med kraven framställda i Redovisningsrådets rekommendation RR 31 Delårsrapportering för koncerner.

Medarbetare

Antalet anställda var vid periodens utgång sex personer, varav två i dotterbolaget SCN USA LLC. Därutöver var fyra konsulter knutna till bolaget, varav fyra i USA. Totalt arbetade alltså elva personer för SCN, varav fyra kvinnor och sju män.

Finansiell kalender

Nästa rapporteringstillfälle är den 24 augusti 2007, då delårsrapporten för Q2 presenteras.

Aktiekapitalets utveckling

SCN-aktien handlas på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2006.

(För tabell, se bifogad fil)

Verkställande direktörens kommentarer

SCN har under första kvartalet 2007 fortsatt att arbeta i enlighet med bolagets fastställda strategi. Eftersom vi fortfarande befinner oss i en tillväxtfas har vi fortsatt att investera i att bygga upp bolagets infrastruktur.

Vad gäller forskning och utveckling så har samarbetet med Karolinska Institutet (KI) avseende produktutveckling och planering av nya studier fortsatt enligt plan inom ramarna för det tioåriga samarbetsavtal som tecknades under Q4 2006. Vi har också enligt plan fortsatt att göra löpande utvärderingar avseende produkter och substanser som kan komma att införlivas med bolagets produktportfölj.

Vad gäller lanseringen av CUUR i USA har försäljningsresultaten inom hälsofackhandeln i USA försenats, bland annat beroende på produktionstekniska problem hos bolagets samarbetspartner NBTY. Dessa har nu åtgärdats, men förseningen har bidragit till en lägre försäljning och ett sämre resultat än väntat under Q1.

Förseningen kan komma att få återverkningar på resultatet för 2007, men långsiktigt bedömer vi utsikterna för CUUR på den amerikanska marknaden som goda.

En anledning till vår positiva bedömning är att vi har fått ett lyckat resultat av de förhandlingar som förts under perioden beträffande lansering av CUUR i mass market (dagligvaruhandel och apotek). Dessa förhandlingar låg även till grund för den emission som genomfördes under perioden för att säkerställa bolagets fortsatta expansion, och som inbringade drygt 40 MSEK efter emissionskostnader.

Lyckade förhandlingar har också förts avseende lansering av CUUR på marknader utanför USA, och vi kommer att fortsätta vår satsning på att söka nya partnerskap och nya marknader för CUUR och för övriga och kommande produkter i portföljen.

(För tabeller, se bifogad fil)

Upplysningar lämnas av

VD Ulf Söderberg, 0708-13 22 81, ulf.soderberg@scnutrition.se

Beställning av rapporter

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på www.scnutrition.se, men kan också beställas från SCN på nedanstående adress:

Scandinavian Clinical Nutritition i Sverige AB (publ)

Strandvägen 7A

E-post: info@scnutrition.se

Org.nr. 556692-9690

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Stockholm den 4 maj 2007