DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI–30 JUNI (Q2) 2010

April - juni 2010 i korthet för koncernen

• Periodens nettoomsättning uppgick till 0,7 MSEK (7,0)

• EBIT uppgick till 3,5 MSEK (-11,3)

• Periodens resultat uppgick till 3,7 MSEK (-4,8)

• Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,17 SEK

(-0,31)

Jan - juni 2010 i korthet för koncernen

• Periodens nettoomsättning uppgick till 2,1 MSEK (18,5)

• EBIT uppgick till 1,3 MSEK (-17,8)

• Periodens resultat uppgick till 2,8 MSEK (4,2)

• Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,14 SEK (0,25)

• Nyemission av totalt 17 miljoner aktier vilket tillfört SCN 8,5 MSEK i eget kapital.

• Offentligt ackord föreslås innebärande skuldreducering om 75 procent.

Nyckeltal januari-juni 2010

|TABLE ID=136|

Kommentar av VD Jens Miöen

Årets andra kvartal präglades av den under perioden pågående företagsrekonstruktionen vilket hade negativ påverkan på periodens försäljning. Vidare har vi arbetat hårt och målinriktat för att säkerställa Bolagets fortsatta verksamhet genom stärkta finanser och utrangering av mindre lönsamma produkter. I april avyttrade vi försäljningsrättigheterna till viktminskningspreparatet Thin400 till Bringwell AB. Genom avyttringen erhåller SCN en fast ersättning per såld enhet i en tid framöver.

I juni beslöt styrelsen att genomföra en nyemission vilket ledde till att 14,7 miljoner nya aktier emitterades och emissionen registrerades i juli. Genom emissionen tillfördes SCN cirka 6 MSEK. Vidare erbjöd vi i juni ett offentligt ackord till fordringsägarna i moderbolaget vilket innebar en skuldreducering om cirka 75 procent. I slutet av perioden hade vi erhållit accepter från cirka 85 procent av fordringsägarna vilket innebar att fastställandet av ackordet i praktiken var säkerställt.

Vi är mycket glada att vi i slutet av perioden nådde en överenskommelse med Pharmavie som inledde ett skiljedomsförfarande i början av året. Överenskommelsen formaliserades strax efter periodens utgång och inkluderade även en uppgörelse med konkursboet efter SCN Denmark AS. Genom överenskommelsen förvärvade SCN minoriteten i Nordic Immotech ApS, samt ersatta den tidigare tilläggsköpeskillingen för Nordic Immotech ApS med en kontant ersättning om 800 kDKK som skall erläggas under fjärde kvartalet.

På forskningsfronten kan vi än en gång glädja oss åt att nya forskningsresultat visar positiva effekter vid användandet av Immolina. Den genomförda studien bekräftar att antalet NK-celler (kroppens egna försvarsceller) stärks vid konsumtion av Immolina redan efter några dagar. Vi fortsätter våra satsningar inom forskningen tillsammans med våra samarbetspartners. I den närmaste tiden framöver hoppas vi på positiva resultat från det pågående TORNADO-projektet där studier kommer genomföras på Karolinska Institutet för att utröna Immolinas positiva inverkan på mage/tarm. Dessutom är vi glada över satsningen som British Allergy Foundation vill göra med Immolina för att säkerställa dess positiva inverkan mot pollenallergi.

Flera intressanta diskussioner pågår med potentiella distributörer runt om i världen och målsättningen är att utöka antalet distributörer kontinuerligt.

Med beaktade av ovanstående kan vi trots den negativa försäljningsutvecklingen konstatera att årets första halvår har varit mycket lyckosamt.

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)