DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2008 (Q2) FRÅN SCN

Scandinavian Clinical Nutrition, noterat på NGM Equity och Oslo Axess, offentliggör idag delårsrapport för första halvåret och andra kvartalet 2008. Rapporten i sin helhet återfinns i bifogad pfd-fil samt på bolagets webbplats www.scnutrition.com.

Januari-juni 2008 i korthet för SCN-koncernen

• Periodens nettoomsättning uppgick till 29,4 MSEK (3,8)

• Rörelseresultatet uppgick till -21,8 MSEK (-20,1)

• Periodens resultat uppgick till -24,2 MSEK (-18,6)

• Periodens kassaflöde uppgick till -15,4 MSEK (0,6)

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -1,64 SEK (-1,87)

• Scandivir AB har etablerats och börjat arbeta med forskning och utveckling kring virusrelaterad fetma

• SCN har fått “proof of concept” genom etableringen av varumärket CUUR i USA

Viktiga händelser januari-juni 2008

Marknaden för SCN:s produkter karaktäriseras av starka säsongsvariationer. Beroende på användningsområde säljer produkterna olika bra under olika delar av året, vilket gör att variationerna mellan olika kvartal kan bli stora. Detta gör det svårt att bedöma helårsresultatet utifrån en enskild kvartalsrapport.

Under första halvåret 2008 har SCN uppnått “proof of concept” för strategin att bygga varumärken genom att lansera produkter i samarbete med väletablerade partners. Detta har skett i USA, som är världens största marknad för nutraceuticals och därför högprioriterad för SCN. Viktkontrollprodukten CUUR har lanserats i samtliga försäljningskanaler i USA – detaljhandel, DR (telefon/online) och direktförsäljning – med stöd av marknadsföring och varumärkesbyggande kampanjer. Under Q2 har flera av de största mass market-kunderna lagt nya ordrar, vilket visar att produkten säljer. Det finns också indikationer på att ännu större konton kommer att lägga ordrar, vilket indikerar att det moment som SCN har byggt upp genom sina kampanjer har gett resultat.

CUUR har etablerats i USA på kort tid trots att SCN har en liten organisation och låga fasta kostnader. Marknadsinvesteringarna har varit omfattande, men genom att samarbeta med väletablerade partners som Inverness Medical Innovations, Inc. och genom att utnyttja det nätverk som nyckelpersoner i det amerikanska dotterbolaget har byggt upp så har SCN fått ut mer av varje investerad marknadsföringsdollar än många konkurrenter. Med organisationen och nätverket på plats och ett lyckat case att bygga vidare på kommer det amerikanska dotterbolaget nu att gå vidare med lanseringen av nästa produkt: förkylningsprodukten Coldizin, som kommer att lanseras i mass market i USA under Q3 tillsammans med Inverness (se även nedan).

SCN arbetar också mot marknader utanför USA genom bolagets danska dotterbolag och använder samma strategi där – samarbete med etablerade partners för att få lokal kunskap och hålla kostnaderna nere på koncernnivå. Under första halvåret 2008 har Coldizin och Immulina lanserats på fler marknader, Membra7 har lanserats i Skandinavien, och i början av Q3 tecknades ett nytt kontrakt med en väletablerad fransk distributör. Förhandlingar pågår för ett flertal ytterligare marknader världen över.

Grunden för SCN:s strategi är att varje produkt har solid klinisk dokumentation, och därför är ständigt forsknings- och utvecklingsarbete en vital del av bolagets verksamhet. Flera intressanta produkter ligger i pipeline för lansering på en eller flera marknader, och en av de mest lovande tillhör Scandivir AB. Under Q2 ingick SCN ett exklusivt avtal med den framstående forskaren professor Richard Atkinson kring fetmaviruset AD36, och arbete med FoU kring detta har inletts. Vad gäller den befintliga produktportföljen har SCN också inlett processen med att registrera substansen troxerutin (den aktiva substansen i Coldizin) som ett receptfritt läkemedel, vilket ökar värdet av produkten och varumärket. Bolaget har också gått med i ett danskt forskningskonsortium, med syftet att finna bättre metoder för att utveckla säkra och effektiva nutraceuticals. Flera studier pågår också inom det tioåriga forskningssamarbetet (Network of Excellence) som SCN har etablerat med Karolinska Institutet.

På finansområdet har en kapitaliseringsprocess genomförts under Q2-Q3 i samarbete med Glitnir för att finansiera de två Coldizin-projekten (USA-lanseringen och OTC-registreringen). Nyemissionen ger bolaget 30 MSEK efter emissionskostnader.

Thomas Christensen, CEO, tc@scnutrition.com, +47 922 55 444

Ulf Söderberg, styrelseordförande, us@scnutrition.com, +46 708 13 22 81

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina, Membra7 och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.