KOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I SCANDINAVIAN CLINICAL NUTRITION I SVERIGE AB (PUBL)

(NGM:SCN)

Extra bolagsstämma i SCN måndagen den 12 maj 2008 beslutade om nyemission av Units av konvertibler och aktier. Styrelsens förslag till övertilldelningsoption genom riktad emission av aktier avslogs. De huvudsakliga villkoren för besluten framgår i det följande.

Beslut om emission av Units av konvertibler och aktier

Stämman beslutade om nyemission av Units av konvertibler och aktier. De huvudsakliga villkoren för emissionen framgår nedan:

• De som på avstämningsdagen är registrerade som aktieägare i Bolaget äger erhålla en (1) uniträtt för varje befintlig aktie. Tolv (12) uniträtter ger rätt att teckna en (1) Unit. En (1) Unit innehåller en (1) konvertibel om nominellt 20 SEK, varvid en (1) konvertibel ger rätt att konvertera till en (1) ny aktie i Bolaget samt en (1) aktie i Bolaget med ett kvotvärde om 0,10 SEK till en emissionskurs om 10 SEK.

• Teckningskursen ska vara 30 SEK per Unit.

• Avstämningsdag för erhållande av uniträtter är måndagen den 19 maj 2008.

• För det fall samtliga Units inte tecknas med företrädesrätt ska tilldelning av Units i första hand ske till de som tecknat Units med stöd av företrädesrätt, pro rata i förhållande till deras teckning med stöd av företrädesrätt, och i andra hand till de som tecknat Units utan företrädesrätt utan att vara garanter, pro rata i förhållande till antalet tecknade Units. Eventuella återstående Units ska tilldelas de som garanterat nyemissionen med fördelning i förhållande till ställda garantiutfästelser. Teckning utan företrädesrätt kan endast ske i poster om lägst 500 Units.

• Teckning av Units ska ske under perioden 28 maj 2008 – 12 juni 2008.

80 procent av företrädesemissionen är säkerställd genom teckningsförbindelser och emissionsgarantier från styrelsen, större aktieägare och andra investerare.

Beslut om övertilldelningsoption genom riktad emission av aktier

Styrelsens förslag till övertilldelningsoption avslogs av stämman.

Thomas Christensen, CFO, tc@scnutrition.com, +47 922 55 444

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.