NYEMISSION AV AKTIER I SCN

(NGM: SCN MTF)

Styrelsen i Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (SCN) beslutade den 1 november 2007 att genomföra en emission av maximalt 3 miljoner nya aktier till en emissionskurs om 12-16 NOK (ca 14-19 SEK) i samband med den planerade noteringen av bolagets aktier på Oslo Axess. Emissionen är garanterad till 30 miljoner NOK genom ett konsortium bestående av bolagets huvudägare.

Styrelsen i SCN bemyndigades vid en extra bolagsstämma den 29 oktober 2007 att emittera nya aktier i bolaget. Med stöd av bemyndigandet beslutade styrelsen den 1 november 2007 om emission av maximalt 3 miljoner aktier till en indikativ emissionskurs på mellan 12-16 NOK (cirka 14-19 SEK). Emissionen riktas i huvudsak till investerare på den norska marknaden, men är öppen även för andra.

Om emissionen tecknas fullt beräknas maximalt 48 miljoner NOK (ca 57 miljoner SEK) tillföras bolagets kassa (brutto, innan kostnader beträffande börsnoteringen), medel som ska användas till att uppfylla börsens krav i samband med notering på Oslo Axess samt till att stärka bolagets strategiska position genom att förbättra den finansiella situationen och därmed säkra finansiering för tillväxt och fortsatt utveckling. Vidare söker SCN genom emissionen även ytterligare ägarspridning.

”Marknaden för nutraceuticals och kosttillskott växer snabbt både i Skandinavien och resten av världen. SCN:s produkter finns idag eller är i fas att lanseras på ett flertal marknader i Europa, Asien, Sydamerika och USA, och bara den amerikanska marknaden för kosttillskott beräknas till 22,5 miljarder USD. Med våra starka relationer till välkända forskningsinstitutioner som Karolinska Institutet i Sverige och University of Mississippi i USA har SCN en unik position både avseende forskning och utveckling och de förändringar som sker vad gäller reglering av marknaden. En hårdare reglering från myndigheterna och mer informerade konsumenter kommer att gynna bolag vars produkter har dokumenterad effekt, och det har våra produkter”, säger Ulf Söderberg, VD för SCN.

I övrigt hänvisas till det prospekt för upptagande till handel som beräknas offentliggöras den 5 november.

Ulf Söderberg, CEO, ulf.soderberg@scnutrition.com, +46 708 13 22 81

Anders Struksnes, Senior Vice President, anders.struksnes@scnutrition.com, +47 911 98 942

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. SCN är noterat på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2006.