NYTT GENOMBROTT FÖR SCN: COLDIZIN LANSERAS I USA

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har genom dotterbolaget SCN USA, LLC ingått ett avtal med bolagets amerikanska partner Inverness Medical Innovations, Inc. om distribution av förkylningsprodukten Coldizin i detaljhandel och apotek (mass market) i USA. Produkten kommer att lanseras omedelbart i mer än 20 000 försäljningsställen under namnet Coldizin24, och kan potentiellt nå upp till 60 000 butiker. Risken för SCN är mycket låg.

”Vi är mycket glada över att SCN USA, LLC nu officiellt har ingått ett avtal med en stark partner som Inverness Medical efter månader av samarbete under ett Good Faith Agreement (LOI). Genom lanseringen av Coldizin kommer vi att bygga vårt eget varumärke på den amerikanska marknaden för förkylningsprodukter, som omsätter 5,3 miljarder USD per år. Avtalet beräknas ge oss minst 30-40 miljoner kronor i nettointäkt”, säger Thomas Christensen, CEO för SCN AB.

”Det här avtalet är spännande för SCN, med en omedelbar lansering av Coldizin24 i över 20 000 butiker och apotek här i USA. Ännu mer spännande är att den totala potentialen på USA-marknaden är över 60 000 butiker”, säger Gwen Kent, President för SCN USA, LLC.

”Inverness Medical är glada att kunna inkludera Coldizin24 i vår produktportfölj eftersom det är en kliniskt testad och patentsökt formulering som visar statistiskt signifikanta resultat på förkylningssymtom”, säger Ed Keohan, Vice President of Marketing på Inverness Medical Innovations, Inc.

För att behålla ensamrätt på försäljning av Coldizin måste Inverness sälja minst 1,2 miljoner enheter under det första året.

“Att Inverness tar in Coldizin redan nu, bara ett drygt halvår efter att vi lanserade CUUR tillsammans, visar tydligt att vårt partnerskap är ett långsiktigt åtagande från båda parter. Detta är mycket positivt för SCN, eftersom samarbetet ger oss långsiktig stabilitet och styrka i vårt arbete med att bygga varumärken på den amerikanska marknaden”, säger Thomas Christensen.

Samarbetet med SCN ger också Inverness en ”right of first refusal” till produkter och teknologier som SCN licensierar in från Karolinska Institutet, den internationellt kända svenska institutionen som utser Nobelpristagaren i fysiologi eller medicin. SCN har ett tioårigt forskningsavtal omfattande 10 miljoner USD med Karolinska Institutet i form av ett Network of Excellence, något som också kommer att gynna Inverness, eftersom även de har starkt fokus på forskning, utveckling och distribution av nya produkter.

Om Inverness Medical Innvovations, Inc.

Inverness Medical Innovations är en ledande utvecklare av konsumentprodukter och avancerad diagnostik-utrustning, och utvärderar nu nya möjligheter för sina elektrokemiska och andra teknologier inom en rad olika områden riktade både mot professionella användare och konsumenter, bland annat immunodiagnostik med fokus på kvinnors hälsa, hjärta/kärl och infektionssjukdomar. Bolagets arbete med utveckling av nya produkter och dess position som ledande leverantör av olika konsumentinriktade diagnostikprodukter, bland annat graviditets- och fertilitetstest, stöds av en stark portfölj av immateriella rättigheter. Inverness har sitt huvudkvarter i Waltham, Massachusetts, USA. För mer information, se http://www.invernessmedical.com.

Thomas Christensen, CEO SCN AB, tc@scnutrition.com, +47 922 55 444

Gwen Kent, President SCN USA, LLC, gk@scnutrition.com, +1 847 226 3273

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina, Membra7 och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.