SCN DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2009

(NGM:SCN)

• EBIT (rörelseresultat) uppgick till -6,5 MSEK (-4,9)

• Periodens resultat uppgick till 9,0 MSEK (-6,6)

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0.48 (-0,45)

• Åtgärdsprogram har initierats för att sänka kostnader och stärka balansräkningen

I en kommentar till det första kvartalet, säger SCN’s VD Ulf Söderberg:

“Efter ett par verksamhetsår med negativa resultat och kassaflöden, är jag väldigt nöjd över att kunna konstatera att de åtgärder som togs i början av året för att minska bolagets kostnadskostym och reducera skuldsättningen redan har börjat ge resultat. Koncernens rörelsekostnader har minskat med totalt 15% jämfört med Q1 föregående år (den faktiska kostnadsreduceringen i Q1 är dock ca 20 MSEK, eller 53%, eftersom bolaget aktiverade brandingkostnader i USA under Q1 2008, vilka återfördes i Q4 2008). En betydande förklaring till besparingarna är hänförliga till marknadsföringskostnaderna i USA där vår nya Direct Responsepartner TNC tar alla risker och kostnader kring marknadsföring av CUUR på den amerikanska marknaden. Detta kommer i sig gynna SCN då bolagets riskexponering kraftigt minskar. Dessutom har även våra fasta kostnader minskat under första kvartalet. Trots stor kostnadsreducering har omsättningen klarat sig relativt bra under omställningsprocessen och förväntas nå positiv utveckling under framförallt andra halvåret. Men nödvändigheten att generera positiva resultat och kassaflöden måste idag prioriteras framför möjligheten att uppnå god försäljningstillväxt.

Beträffande bolagets skuldsättning så har de nödvändiga åtgärderna som tagits för att minska bolagets skuldsättning och stärka koncernens egna kapital börjat ge effekt, bland annat genom att konvertera delar av konvertibellånet på 24,7 MSEK till aktier i Scandivir (överföring från SCN’s innehav). Den finansiella krisen påverkar emellertid alltjämt SCN negativt och ledningen i SCN kommer även fortsättningsvis att fokusera på att stabilisera bolagets finansiella status och säkerställa den långsiktiga finansieringen.

Under det första kvartalet har bolaget gjort viktiga framsteg vad gäller den framtida försäljningsutvecklingen. Bland annat kommer vår nya produkt Thin400 att lanseras i Norge och Finland under andra kvartalet som första marknader och kommer vartefter lanseras på ytterligare marknader under 2009. De indikationer som vi hittills mottagit rörande försäljningen är lovande och vi ser en stor potential i denna produkt. Jag noterar också positiva försäljningssignaler för Coldizin och Immulina i Europa, där nya avtal ingåtts med kunder i Storbritannien och Grekland och där planerade lanseringar kommer ske under andra halvåret 2009.

Sammantaget så kan vi konstatera att SCN fortfarande genererar röda siffror från rörelsen, och ledningen är ödmjuk inför de utmaningar som väntar för att kunna vända till god lönsamhet. Bolaget står inför en omställning som jag trots allt ser framemot med tillförsikt, då de signaler som vi får från marknaden samt de direkta effekter som våra aktiva kostnadsreduceringar och omstruktureringar av bolagets balansräkning ger, ingjuter en stark övertygelse om att SCN kommer lyckas vända skeppet under 2009.”

Jörn Erik Aas, styrelseordförande, jea@scnutrition.com, +47 924 99 360

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina, Membra7 och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”. För mer information, se www.scnutrition.com.