SCN INGÅR AVTAL OM UTKÖP AV DISTRIBUTIONSRÄTTIGHETER FÖR 2 MSEK.

(NGM:SCN)

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) erhåller 2 MSEK i kontanta medel i slutet av maj 2009 från deras kund Hirapharm S.A.R.L. efter ett ömsedigt beslut att avsluta distributionsrättigheterna för tredje-partsprodukter i Frankrike, Belgien och Luxembourg.

Utköpet av distributionsrättigheterna till Hirapharma avser distributionen av tredje-partsprodukter (Femal och Poltit) från det svenska bolaget Natumin Pharma AB. Innan försäljningen har SCN och Natumin tillsammans arbetat med marknadsföring och distribution av ett urval av Natumins produkter i den fransktalade regionen i Europa, och denna affär skapar utrymmen för Natumin och Hirapharm att direkt bedriva verksamhet med Natumins produkter.

“Eftersom SCN inte har någon ägarandel i produkterna som ovanstående affärs avse, har vi beslutat att låta Hirapharm köpa ut oss från avtalet, då vi inte anser det tillhöra vår kärnverksamhet. Genom detta kommer SCN att stärkas och utveckla sina egna möjligheter och vi lyckönskar Natumin och Hirapharm i deras fortsättningsvis gemensamma satsning.” säger Danilo Copiz, VP Sales vid SCN, som ursprungligen förhandlade fram och ingick avtalet för SCN:s räkning.

Danilo Copiz, VP Sales, dc@scnutrition.com, +45 2090 8885

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina, Membra7 och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”. För mer information, se www.scnutrition.com.