SCN INGÅR ETT STRATEGISKT OCH REGIONALT AVTAL ANGÅENDE COLDIZIN OCH IMMULINA I SYDÖSTRA EUROPA

(NGM: SCN)

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har ingått ett exklusivt, strategiskt distributions- och leverantörsavtal avseende de patenterade produkterna Coldizin och Immulina I sydöstra Europa med en ledande aktör på den grekiska hälsomarknaden, Alapis S.A.

Avtalet med Alapis S.A. innebär att Alapis S.A. kommer med exklusivitet att marknadsföra och distribuera Coldizin och Immulina i åtta länder; Grekland, Serbien, Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Montenegro, Bosnien-Hercegovina, Makedonien och Albanien. Initialt kommer fokus att vara att lansera de båda SCN-produkterna i Grekland och Serbien under Q3 2009, och de övriga marknaderna kommer följa därefter.

Alapis vars huvudkontor ligger i Aten, Grekland, har över 2 900 anställda med en nettoomsättning som överstiger 1,1 miljarder Euro. Hälsovårdsdivisionen är Alapis största affärsområde, vilken inkluderar läkemedel, medicinsk utrustning, diagnostik och OTC-produkter. Resterande strategiska affärsenheter är veterinärmedicinska läkemedel och husdjursaccessoarer, kosmetika och rengöringsmedel.

”Vi har imponerats av de unika och vetenskapligt dokumenterade produkter SCN har presenterat för oss och vår avsikt är att dessa produkter skall fortsätta vår organiska expansion inom våra huvudmarknader”, säger Nickolas Korbis, styrelseledamot och affärsutvecklingschef hos Alapis.

”Vi är stolta för att ha uppnått detta avtal”, säger Danilo Copiz, VP Sales vid SCN, ”eftersom Alapis har kapacitet att lansera våra produkter på en bred regional marknad och SCN kommer att kunna dra fördel av Alapis starka marknadspenetration.”

Med detta exklusiva distributionsavtal finns Coldizin genom distribtionspartners tillgängligt på 19 marknader worldwide, och Immulina på 12 marknader. Genom avtalet, förbinder sig Alapis att ansvara för marknadsföring såväl som lokala regleringsfrågor, med stöd av SCN.

Danilo Copiz, VP Sales, dc@scnutrition.com, +45 2090 8885

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Coldizin, Immulina, Membra7 och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”. För mer information, se www.scnutrition.com.