SCN LÄMNAR IN ANSÖKAN OM REKONSTRUKTION

(NGM:SCN MTF)

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har idag lämnat in ansökan om företagsrekonstruktion hos Stockholms tingsrätt avseende moderbolaget Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ).

Styrelsen i SCN har idag den 19 november 2009 beslutat att ansöka om företagsrekonstruktion hos Stockholms tingsrätt.

Bolaget kommer att fortsätta sin verksamhet som vanligt och i samarbete med den utsedda rekonstruktören upprätta ett förslag till rekonstruktionsplan innefattande plan för bolagets finansiering.

Bolagets borgenärer kommer även skriftligen informeras av rekonstruktören. Ledningen samt styrelsen kommer vara intakt under rekonstruktionen.

Handeln med bolagets aktier kommer att återupptas inom kort.

SCN har idag en sund underliggande verksamhet men lider av gamla satsningar i framför allt USA. Bolaget har helt enkelt dragit på sig för höga skulder.

Organisationen har under de senaste månaderna skalats ner och är nu väl anpassad efter den nuvarande verksamheten.

Jens Miöen, verkställande direktör, jm@scnutrition.com, +46 735 013 010

Jörn Erik Aas, styrelseordförande, jea@scnutrition.com, +47 924 99 360

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av kliniskt testade och vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom thin400, CUUR, Coldizin, Immolina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. Bolagets aktier handlas på NGM MTF (www.ngm.se) under tickern ”SCN MTF”. För mer information, se www.scnutrition.com.