SCN REDO ATT STARTA KLINISK STUDIE PÅ KI OCH KS

Den etiska kommittén vid Karolinska Sjukhuset har godkänt en klinisk studie på SCN:s produkt Membraseven avseende muntorrhet och torra slemhinnor.

Muntorrhet (Xerostomi) är en mycket vanlig biverkning av läkemedel, och är också en del i åldrandet och i vissa sjukdomar. Förutom att det är obehagligt innebär muntorrhet ökad risk för karies och infektioner i munhålan, och påverkar dessutom livskvaliteten genom svårigheter att tala, samt att tugga och svälja mat.

Membraseven är handelsnamnet för substansen SCN-KI3679, som är ett standardiserat omegafettsyrekomplex med hög halt av fettsyran omega-7. Substansen utvinns ur havtornsbär, som under hundratals år har använts i Asien för att lindra hudåkommor och slemhinneproblem. Effekterna har även bekräftats av modern forskning i Finland.

Specifika studier på just salivutsöndring och munslemhinnor saknas dock fortfarande, varför SCN har beslutat att i samarbete med Sjukhustandvården vid Karolinska Sjukhuset och forskare på Karolinska Institutet genomföra en dubbelblind crossover-studie på patienter med muntorrhetsproblem.

”Muntorrhet är ett stort problem även för behandlande tandläkare, framför allt med tanke på att patienterna blir allt äldre och ofta använder mediciner som ger problem med muntorrhet. Att kunna genomföra en studie med god vetenskaplig kvalitet och i samarbete med Karolinska Sjukhuset och Karolinska Institutet är en utmärkt start för att kliniskt testa och etablera Scandinavian Clinical Nutritions första egna produkt”, säger SCN:s forskningschef Dan Edwall.

”Muntorrhet är ett mycket intressant område med stor potential, framför allt eftersom det finns få produkter som hjälper dem som lider av torra slemhinnor” säger SCN:s VD Ulf Söderberg.

”Tidigare pilottester visar dock att många upplever att besvären lindras med havtornsprodukter, och vi ser fram emot resultatet av studien.”

Ulf Söderberg, VD, tel +46 708 13 22 81

Dan Edwall, Forskningschef, tel +46 707 98 80 89

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. SCN är noterat på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2006.