SCN TECKNAR AVTAL FÖR FYRA NYA MARKNADER

Scandinavian Clinical Nutrition (ticker Oslo Axess och NGM Equity: SCN) har den 22 november 2007 tecknat fem nya distributionsavtal för Immulina® och Coldizin® med försäljningspartners i Spanien, Schweiz, Nederländerna och Belgien. SCN:s produkter finns nu på 18 marknader runt om i världen.

”Genom dessa avtal går SCN in på fyra nya marknader, vilket konkret innebär att omkring 75 miljoner nya konsumenter får möta Immulina® och Coldizin®, och det ger potential för fortsatt tillväxt. I enlighet med de strategier vi har kommunicerat arbetar vi nu vidare för att säkra ytterligare kontrakt och marknader, och de avtal vi kommunicerar idag visar att vi är på rätt spår”, säger Ulf Söderberg, VD för SCN.

Avtalen rör dels Immulina®, en patenterad immunstimulerande produkt, och Coldizin®, en patenterad produkt som reducerar förkylningssymtom. Samtliga distributörer kommer i enlighet med avtalen att ta fullt ansvar för marknadsföring, försäljning och distribution på sina respektive marknader, och SCN kommer att stå för strategisk och teknisk support.

Två avtal har tecknats med en ledande distributör i Nederländerna och Belgien, som planerar att lansera produkterna under eget varumärke under senare delen av 2008.

Ett tredje avtal har tecknats med en etablerad distributör i Spanien, som ingår i en internationell kedja med fokus på försäljning av nutraceuticals och läkemedelsingredienser till läkemedels- och veterinärindustrin. Avtalet gäller Coldizin®, som kommer att marknadsföras under distributörens eget varumärke med Coldizin® som ingrediens, och lansering beräknas ske under första halvåret 2008.

Två ytterligare avtal har tecknats för distribution av Immulina® och Coldizin® i Schweiz, och lansering beräknas ske under senare delen av 2008.

“Det vi idag kommunicerar visar att SCN börjar få erkännande som en kompetent leverantör av innovativa nutraceuticals. Den internationella marknaden är väldigt mottaglig för våra produkter, eftersom de riktar sig mot vanligt förekommande hälsoproblem och vi kan visa att de har effekt. Med den pipeline av nya produkter vi utvecklar tillsammans med våra FoU-partners tror vi att distributörer runt om i världen kommer att finna vårt erbjudande attraktivt”, säger Danilo Copiz, VP of Sales hos SCN.

Med de fem nytecknade avtalen finns SCN:s produkter nu på 18 marknader i Europa, Asien, Sydamerika och USA. I augusti 2007 kommunicerades liknande avtal med löptider på mellan tre och fem år för elva länder, bland annat Indonesien, Frankrike, Polen, Finland och Danmark. Marknaden för nutraceuticals och kostillskott växer snabbt runt om i världen, och beräknas uppgå till 22,5 miljarder USD bara i USA.

Med de starka band SCN har till erkända forskningsinstitutioner som Karolinska Institutet i Sverige och de amerikanska universiteten University of Mississippi och Johns Hopkins University befinner sig bolaget i en unik position, både vad gäller FoU och den ökande regleringen av marknaden. En hårdare reglering och mer informerade konsumenter kommer att gynna företag vars produkter har visad effekt och patentskydd, och SCN har förutsättningar att göra detta.

Anders Struksnes, Senior Vice President, as@scnutrition.com, +47 911 98 942

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt på den internationella marknaden. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.