SCN TECKNAR INTERNATIONELLT LICENSAVTAL MED AMWAY

(NGM:SCN)

Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) har genom sitt amerikanska dotterbolag SCN USA, LLC ingått ett licensavtal med Amway Corporation, världens ledande företag inom multilevel marketing (direktförsäljning). Partnerskapet mellan bolagen inkluderar en internationell försäljningslicens för SCN:s viktkontrollprodukt CUUR, som är en av flera kliniskt testade produkter i SCN:s produktportfölj.

”Nutrilite ser fram emot att ta in CUUR i produktportföljen eftersom det är en kliniskt testad och patentsökt produkt som i en välkontrollerad humanstudie har visats ge en statistiskt säkerställd viktnedgång, och – ännu viktigare – en statistiskt säkerställd minskning av kroppsfettet”, säger Robin Dykhouse, Vice-President, Health & Beauty Research & Product Development på Access Business Group. Nutrilite™ är världens största varumärke inom vitaminer, mineraler och kosttillskott, och tillverkas av Access Business Group, som tillhör samma koncern som Amway.

”Det här avtalet kommer att gynna konsumenterna genom att CUUR blir tillgänglig i ytterligare en distributionskanal. Amway är ett av de mest etablerade och erkända nutritionsföretagen, och vi är väldigt glada över att få arbeta internationellt med CUUR och framtida produkter tillsammans med dem”, säger Gwen Kent, President för SCN USA, LLC.

Avtalet ger också Amway en right of first refusal för nya produkter och teknologier som SCN licensierar in från internationellt erkända Karolinska Institutet, som varje år utser Nobelpristagaren i fysiologi eller medicin, och som har ett tioårigt forskningsavtal med SCN värt 10 miljoner dollar i form av ett Network of Excellence. SCN:s forskningskontakter kommer att gynna Amway, som också har starkt fokus på forskning och utveckling av nya produkter.

”Vi är väldigt glada över att vårt amerikanska dotterbolag har säkrat det här royaltyavtalet med ett framstående varumärke som Nutrilite™”, säger Ulf Söderberg, CEO för SCN.

Amway är marknadsledande inom global direkthandel. Företaget har mer än tre miljoner oberoende affärsdrivare (Independent Business Owners, IBO) i mer än 80 länder och regioner runt om i världen, och inget annat direkthandelsföretag har en jämförbar historik, stabilitet eller marknadspenetration. Amway har i mer än 45 år hjälpt människor att bygga upp en egen affärsverksamhet, och har idag hundratals kvalitetsprodukter och varumärken som bara kan köpas genom deras IBO:er.

Anders Struksnes, Senior Vice President, as@scnutrition.com, +47 911 98 942

Gwen Kent, President SCN USA, LLC, gk@scnutrition.com, +1 847 226 3273

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt på den internationella marknaden. Bolagets aktier handlas på Oslo Axess (www.osloaxess.no) och NGM Equity (www.ngm.se) under tickern ”SCN”.