SCN TECKNAR LICENSAVTAL FÖR NY SUBSTANS MOT ÖVERVIKT

Scandinavian Clinical Nutrition AB (SCN) har ingått ett exklusivt licensavtal med det amerikanska bolaget P.L. Thomas & Co för distribution och marknadsföring av den patenterade substansen Xanthigen i Skandinavien. Forskning har visat att Xanthigen ökar förbränningen utan att ge negativa effekter.

SCN planerar att lansera Xanthigen i Norge, Sverige, Danmark och Finland under eget varumärke under första halvåret 2008. Avtalet öppnar även för möjligheten att utvidga SCN:s rättigheter till resten av Europa.

Kliniska studier på både djur och människor har visat att Xanthigen kan öka förbränningen med upp till 400 kcal per dygn utan de negativa centralstimulerande effekter som höga doser av koffein, guarana och andra liknande substanser kan ge. SCN planerar nu tillsammans med P.L. Thomas att genomföra ytterligare studier på substansen, bland annat genom det forskningssamarbete som bolaget har med Karolinska Institutet.

”Xanthigen är en mycket intressant produkt, som ger SCN en intressant möjlighet att bredda vårt engagemang inom det växande viktkontrollsegmentet. Vi ser också fram emot att få inleda nya studier tillsammans med P.L. Thomas och KI för att utveckla produkten ytterligare”, säger Ulf Söderberg, VD för SCN.

I SCN:s produktportfölj ingår sedan tidigare viktkontrollprodukten CUUR, tillsammans med en rad andra produkter och substanser mot bland annat förkylning och virusrelaterad övervikt. Bolaget ingick nyligen ett omfattande partneravtal med det amerikanska bolaget Inverness Medical Innovations, Inc. för lansering av CUUR i mass market i USA inför dietsäsongen vid årsskiftet 2007/2008. Inverness kommer att ansvara för produktion och distribution till 70 000 butiker i den amerikanska detaljhandeln, mot att SCN åtar sig att står för marknadsföringen mot slutkund. CUUR finns också till försäljning i Norden samt på utvalda marknader i Europa och Asien.

SCN är sedan den 6 december 2006 noterat på svenska NGM Nordic MTF, och ansökte den 26 september om notering på Oslo Börs lista Oslo Axess.

Ulf Söderberg, CEO, ulf.soderberg@scnutrition.com, +46 708 13 22 81

Anders Struksnes, Senior Vice President, anders.struksnes@scnutrition.com, +47 911 98 942

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Coldizin, Immulina och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. SCN är noterat på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2006.