UNIKT TIOÅRIGT FORSKNINGSAVTAL KRING NUTRACEUTICALS VID KAROLINSKA INSTITUTET I STOCKHOLM

Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) har tecknat ett tioårigt forskningsavtal med Karolinska Institutet (KI) kring produkter och substanser inom nutritionsområdet, så kallade nutraceuticals. Avtalet innebär en investering på minimum 60 miljoner SEK, men beloppet kan bli högre om samarbetet går bra.

– SCN vill genom detta unika forskningsavtal med KI bli världsledande inom utveckling av högkvalitativa nutraceuticals. Vi söker ett brett samarbete med internationella substans- och produktutvecklingsbolag, säger bolagets VD Ulf Söderberg.

Karolinska Institutet är en av världens främsta forskningsinstitutioner inom det medicinska området, med en forskningsbudget på mer än 1,2 miljarder SEK och hundratals forskare och kliniker verksamma inom ett stort antal forskningsområden. KI:s varumärke är mycket starkt, vilket inte minst märks i dessa dagar, på grund av kopplingen till Nobelpriset.

– Vi välkomnar KI:s intresse för forskning inom nutraceuticals, säger doktor Dan Edwall, forskningschef på SCN.

– Det finns ett stort behov av forskning kring biologiska och medicinska effekter av nutrition, och att forskningen bedrivs vid KI kommer att ge resultaten trovärdighet och vetenskaplig tyngd. Det innebär också kostnadsmässiga fördelar, eftersom utrustning och patientunderlag i många fall redan finns.

Professor Martin Schalling, KI:s koordinator för projektet, håller med Edwall och säger även att KI genom avtalet kan säkerställa en position som en av de ledande forskningsinstitutionerna inom nutritionsområdet globalt sett:

– Avtalet är också ett bra exempel på hur KI kan samarbete med det omgivande samhället, något som alla lärosäten förutsätts göra och som också uppmuntras starkt inom EU.

SCN har lagt grunden för ett brett och innovativt företag inom nutritionsområdet, både nationellt och internationellt. Genom avtalet med KI kan SCN nu befästa en position som first mover och långsiktig marknadsledare inom utveckling och forskning kring nutraceuticals.

– Ett samarbete av den typ som SCN och KI nu har ingått är något helt nytt på marknaden, och det finns få bolag som ens gjort något likartat. Nu kan kliniska prövningar av produkter och substanser genomföras i en helt oberoende miljö, och det lyfter nutraceuticals ytterligare en nivå vad gäller kvalitet och förtroende hos slutkonsumenten. Samarbetet ger alltså en helt ny setpoint för hela nutritionsbranschen, och det är något som inte bara bör tas väl emot av marknaden och kunderna, utan även av berörda myndigheter, avslutar Dan Edwall.

VD Ulf Söderberg, ulf.soderberg@scnutrition.se, +46 708 13 22 81

Forskningschef Dan Edwall, dan.edwall@scnutrition.se, +46 707 98 80 89

Professor Martin Schalling, Karolinska Institutet, martin.schalling@ki.se, +46 704 84 12 30

Scandinavian Clinical Nutrition AB arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Nio personer arbetar idag för bolaget, som bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Microlactin och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser, inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader.