Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001

Report this content

Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001 · Resultatet efter finansnetto uppgick till -16 949 (-11 374) Kkr. Under det andra kvartalet uppgick resultatet till -9 298 (-5 574) Kkr. Bolagets likvida medel uppgick vid halvårsskiftet till 9 185 (15 235) Kkr. · Bolagets planerade introduktion på Stockholmsbörsens O-lista sköts upp då intresset från allmänheten och svenska institutioner inte var tillräckligt stort för att säkerställa en långsiktig stabil utveckling av handeln i bolagets aktier. · Beslut om en riktad nyemission, private placement, om högst 100 Mkr. Medicarbs huvudägare har förbundit sig att teckna 50 Mkr varav 10 Mkr redan tillförts bolaget. · Pågående klinisk prövning, fas II, av bolagets utlicensierade produkt för behandling av parodontit (tandlossning) löper enligt plan. · Beslut om att investera i en referensanläggning för produktion av kitosan av farmaceutisk kvalitet. Kommande informationstillfällen Delårsrapport januari-september 2001 31 oktober 2001 Bokslutskommuniké för 2001 21 februari 2002 Medicarb är ett biomedicinskt forskningsföretag som identifierar, utvecklar och kommersialiserar medicinskt viktiga egenskaper hos biologiskt aktiva kolhydrater, polysackarider. Bolaget påvisar och patenterar medicinskt värdefulla egenskaper hos polysackariderna heparin och kitosan inom sårläkning, förebyggande skydd mot och behandling av infektion och inflammation samt ytmodifiering för biokompatibilitet. Utifrån denna teknologiska bas sker utveckling av läkemedel och medicinska produkter med kommersiell lansering i samarbete med strategiska partners på läkemedelsmarknaden. Företaget grundades 1991 av professor Olle Larm och har ett tjugotal medarbetare. Huvudägare är Health Cap, Investor och 6 AP-Fonden jämte företagets grundare. För ytterligare information: Roger Johanson, VD Telefon: 08 - 627 08 80 e-mail: roger.johanson@medicarb.se Sten Dahlstrand, CFO Telefon: 08 - 627 08 80 e-mail: sten.dahlstrand@medicarb.se Hemsida: www.medicarb.se Bolagets adress: Medicarb AB (publ), Annedalsvägen 37, SE-168 65 Bromma ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00580/bit0002.pdf Hela rapporten