Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2001

Report this content

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2001 * Resultatet efter finansnetto uppgick till -7 651 Kkr (-5 800 Kkr) * Klinisk prövning, fas II, för bolagets utlicensierade produkt för behandling av parodontit, som påbörjades under 2000, fortsätter planenligt * Ny medicinsk chef, apotekare och leg läkare Nils-Olof Johansson, tillträdde i januari * Stockholmsbörsens bolagskommitté biföll den 25 april bolagets ansökan om notering av bolagets aktier vid Stockholmsbörsens O-lista Kommande informationstillfällen Delårsrapport januari - juni 2001: 24 augusti 2001 Delårsrapport januari - september 2001: 31 oktober 2001 Bokslutskommuniké för år 2001: 21 februari 2002 Medicarb AB grundades 1991 av professor Olle Larm och har sedan sitt grundande vuxit till att omfatta ett tjugotal anställda, av vilka åtta har doktorsexamen. Företaget, som är forskningsinriktat, har som mål att exploatera och kommersialisera medicinskt viktiga egenskaper hos vissa polysackarider. Medicarb har visat medicinskt exploaterbara egenskaper hos polysackariderna heparin och kitosan. Egenskaper som studerats innefattar bland annat främjande av sårläkning, förebyggande och behandling av infektion och inflammation samt utveckling av biokompatibla ytor och biomaterial. Medicarbs affärsidé är att åstadkomma en långsiktig gynnsam kommersiell utveckling, genom att upptäcka, utveckla och leverera nya, innovativa läkemedel och medicinska produkter baserade på biologiskt aktiva kolhydrater. För ytterligare information: Roger Johanson, VD Telefon: e-mail: 08 - 627 08 80 roger.johanson@medicarb.se Sten Dahlstrand, Telefon: e-mail: CFO 08 - 627 08 80 sten.dahlstrand@medicarb.se Hemsida www.medicarb.se Bolagets adress: Medicarb AB (publ), Annedalsvägen 37, SE-168 65 Bromma Medicarbs verksamhetsområde Medicarb är ett bioteknikföretag och har sedan bildandet inriktat sin verksamhet mot två biologiskt aktiva polysackarider: heparin och kitosan. Runt dessa har bolaget byggt upp en stark teknologiplattform med ett omfattande patentskydd. Positivt med bolagets teknologi är den korta ledtiden mellan idéfas till att nya applikationer/indikationer kan testas på människa, vilket kan förklaras av den omfattande kliniska dokumentation som finns kring användandet av heparin, samt att kitosan har en bra toxikologisk profil. Medicarb har för närvarande utlicensierat sin teknologi för tre indikationsområden: - Intraokulära ögonlinser - ytmodifiering med heparin - Parodontit - produkt för behandling av tandlossning - Mastit - produkt för profylaktisk behandling av juverinflammation Andra aktiva verksamhetsområden inom vilka forskning och utveckling bedrivits under kvartalet är: - Orolabial herpes - munsår - Mastit - vidareutveckling av beredningsform - Sårläkning - Kitosan - farmaceutisk kvalitet - Explorativa projekt Parodontit Det sjukdomstillstånd, som orsakar tandlossning kallas parodontit och innebär att de vävnader, det parodontala ligamentet, som förankrar tanden i tandbenet, bryts ned. Medicarbs partner Astra Tech AB, Göteborg, har inlicensierat Medicarbs produkt för detta indikationsområde. Samarbetet, som påbörjades i ett tidigt utvecklingsskede, ger en låg ensiffrig royaltyersättning. Under rapportperioden har arbetet fortsatt med en klinisk prövning, fas II. Studien bekostas i sin helhet av Astra Tech. Herpes Herpes labialis, munsår, är ett vanligt medicinskt problem som orsakas av Herpes Simplex Virus typ 1 (HSV-1) och Herpes Simplex typ 2 (HSV-2). Ungefär sjuttio procent av befolkningen i USA och Europa är bärare av HSV-1 och HSV-2. Under perioden har en ny formulering bestämts för att användas i en experimentell mindre studie. Den kommer att genomföras tillsammans med Akademiska Sjukhuset i Uppsala under 2001. Avsikten är att ge ett underlag för en mer omfattande klinisk studie. Mastit Mastit, juverinflammation hos kor, orsakas av bakterieinfektion och ibland också av virusinfektion och är den mest förekommande och kostsamma sjukdomen hos mjölkproducerande kor. National Mastitis Council, US, beräknar att mastit orsakar en årlig förlust om cirka USD 2 miljarder för mejeriindustrin i USA (1999). Medicarb har utlicensierat produkten till Kilco Chemicals Ltd., Nordirland, som nu har exklusiva marknadsrättigheter för större delen av Europa. Kilco har, efter fälttester med positivt resultat, påbörjat lansering i mindre skala i början av 2001. En bred lansering kräver att produkten genomgår registrering och det arbetet har fortskridit under rapportperioden. Förberedelser för utlicensiering av produkten och marknadsrättigheterna för USA och Kanada har påbörjats. Sårläkning Medicarb utvecklar ett antal olika formuleringar för att åstadkomma en passande behandling i samband med olika kliniska sårindikationer. Utvärderingsarbetet av kliniska indikationer inom sårläkningsområdet fortgår. Ansökan hos Socialstyrelsen om en experimentell prövning på operationssår beräknas bli inlämnad under andra kvartalet 2001. Intraokulära ögonlinser, IOL Medicarb har utvecklat teknologier för att immobilisera heparin på intraokulära linser, utan att förändra deras optiska egenskaper. Ytan, som är stabil, har antiinflammatoriska och bakteriostatiska egenskaper. Till skillnad från laserkirurgin innebär implantation av refraktiva IOL en reversibel process. Linsen kan bytas ut om synen skulle förändras eller komplikationer tillstöter. Medicarb har utlicensierat sin teknologi till Ophtalmic Innovations International Inc., USA (OII), som, utöver icke-exklusiva marknadsrättigheter i Europa, erhållit exklusiva rättigheter att marknadsföra i USA. OII har fått tillstånd av FDA att genomföra en klinisk studie, fas II, med syfte att erhålla en IDE (Investigational Device Exemption). Medicarbs hepariniseringsteknologi för IOL har överförts till OII som satt upp och validerat processen. Försäljning av IOL i Europa har börjat generera royaltyintäkter till Medicarb. Kitosan - farmaceutisk kvalitet Medicarb har utvecklat en process för framställning av kitosan av farmaceutisk kvalitet. Patentarbetet har fortsatt under rapportperioden för att skydda Medicarbs teknologi. Ett flertal av Medicarbs formuleringar baseras på ett komplex mellan heparin och kitosan. Kvalitetsmässigt ställs det speciella krav på ingående komponenter och det är av största vikt att specifikationer uppfylls. Intresset för kitosan inom sårbehandlingsområdet har varit stort och växer. Ett av de största hindren för att nå kommersiell framgång har varit relaterat till ojämn kvalitet av producerat kitosan. Medicarb ser många möjligheter att exploatera kitosan även utanför bolagets forskningsområden. Patent Två patentansökningar har inlämnats under rapportperioden. Nyemission Vid en extra bolagsstämma den 10 januari 2001 beslutades om en riktad nyemission, som avslutades 1 februari. 328 699 B-aktier tecknades innebärande att 28 926 Kkr tillfördes eget kapital, varav 15 991 Kkr kvittades mot låneskulder inklusive upplupen ränta. Förändringar av redovisningsprinciper Den 1 januari 2001 trädde åtta nya rekommendationer från Redovisningsrådet i kraft. Av dessa har för närvarande fem relevans för bolagets verksamhet. Bolaget har härutöver valt att från den 1 januari 2001 tillämpa ytterligare tre nya rekommendationer från Redovisningsrådet. Se Bilaga. Intäkter, kostnader och resultat Rörelseintäkterna under perioden uppgick till 240 (9). Rörelsekostnaderna ökade till -7 728 (-5 769). Av rörelsekostnaderna uppgick övriga externa kostnader till -2 574 (-1 529). Ökningen är främst hänförlig till kostnader inför den planerade marknadsnoteringen. Personalkostnader uppgick till -4 923 (-3 915). Ökningen utgöres av kostnader för under perioden utgivna teckningsoptioner till anställda. Avskrivningar uppgick till -231 (-325). Avskrivningar på patentutgifter har minskats med 59 Kkr i samband med ändrad uppskattning och bedömning från 2001 av avskrivningstid och -tidpunkt. Finansnettot försämrades till -164 (-41), vilket kan hänföras till räntekostnader på överbryggningslån lämnat av huvudaktieägare och som amorterades i emissionen 1 februari. Resultatet efter finansnetto uppgick till -7 651 (-5 800). Finansiell ställning Bolagets likvida medel uppgick 31 mars till 8 693 (5 614). Räntebärande skulder uppgick till 1 810 (2 078). Koncernens soliditet var den 31 mars 52% att jämföras med 47% året innan. Investeringar Investeringar i materiella anläggningstillgångar avser främst inköp av laboratorieutrustning. Nyanskaffningar uppgick till brutto 764 (0) och försäljningar till 0 (0). Investeringar i immateriella anläggningstillgångar avser patent som under kvartalet uppgick till 126 (43). Eget kapital Ändring av redovisningsprincip enligt RR 15 har redovisats som en avdragspost mot eget kapital med 1 810 Kkr. Jämförelsesiffror för tidigare perioder och år har ändrats i enlighet härmed. Vid en extra bolagsstämma den 10 januari 2001 beslutades om en riktad nyemission. Vid teckningstidens utgång den 1 februari 2001 hade 328 699 stamaktier av serie B tecknats. Totalt tillfördes eget kapital 28 925 Kkr, varav 15 991 Kkr kvittades mot låneskulder inklusive upplupen ränta. Totalt antal aktier efter emissionen uppgår till 3 657 449. I enlighet med bestämmelserna i bolagsordningen har innehavare av stamaktier av serie A och serie C hos styrelsen begärt att dessa skall konverteras till stamaktier av serie B. Omvandling har skett och registrerats 30 mars 2001. Därmed har bolaget endast ett aktieslag utgivet. Styrelsen beslöt den 17 januari 2001, med stöd av bolagsstämmans bemyndigande, att till bolagets anställda och externa samarbetsparter, emittera skuldebrev förenade med optionsrätt till nyteckning av högst 32 500 stamaktier av serie B, vardera om nominellt 1 krona, till en nyteckningskurs om 176 kronor. Aktiekapitalet kan till följd av nyteckning maximalt ökas med 32 500 kronor. Efter emissionen uppgår totala antalet utställda teckningsoptioner till 285 400. Vid full anslutning innebär programmet en utspädning med 7,8 procent, beräknat såsom antalet tillkommande aktier i förhållande till nuvarande antal utstående aktier. Vid ordinarie bolagsstämman den 20 februari erhöll styrelsen bemyndigande att fatta beslut om nyemission om högst 2 000 000 aktier av serie B för att i samband med notering kunna genomföra nyemission riktad till såväl industriella och institutionella placerare som allmänheten. Bolaget har inför såväl noteringen som den planerade nyemissionen ingått avtal med Crédit Agricole Indosuez Cheuvreux Nordic AB vad avser erbjudandet till svenska och internationella institutioner liksom med Nordiska Fondkommission AB vad avser erbjudandet till allmänheten. Händelser efter rapportperiodens utgång Styrelsen för Medicarb har ansökt om notering av bolagets aktie av serie B vid Stockholmsbörsens O-lista. Stockholmsbörsens bolagskommitté beslutade 25 april 2001 att bifalla ansökan villkorat av att spridningskrav mm uppfylls. Moderbolaget Uppgifter för moderbolaget överensstämmer med koncernens vad gäller omsättning, resultatutveckling, investeringar, förändringar i likviditet och finansiering. Bromma den 26 april 2001 Medicarb AB Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT01440/bit0002.doc Hela Rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT01440/bit0002.pdf Hela Rapporten