Medicon Village firar 9 månader och fortsätter växa

Idag är det nio månader sedan Medicon Village invigdes och mycket har hänt sedan dess. Hittills har ett 60-tal företag och organisationer beviljats medlemskap och flyttat in i lokalerna på Medicon Village.

”När AstraZeneca beslutade att lägga ner verksamheten i Lund var man 1.200 personer på siten. Redan nu, efter 9 månader, har nästan 500 personer sin arbetsplats på Medicon Village och fler hyresgäster, dvs medlemmar, är på väg att flytta in. Det är väldigt roligt och det ser väldigt bra ut för framtiden.”, säger Mats Leifland, VD på Medicon Village.

Bland de stora medlemsorganisationerna finns bl a ESS (European Spallation Source), Region Skåne och Lund Life Science Incubator som tillsammans står för en stor del av det totala antalet arbetsplatser. De stora medlemmarna kompletteras av en mängd mindre produktbolag, tjänstebolag och rena utvecklingsbolag – alla med någon form av koppling till life science. Gemensamt för alla medlemmar på Medicon Village är strävan att verka för människors hälsa och bättre liv.

Under hösten har trycket varit hårt då ett 10-tal nya företag flyttat in, bl a NNE Pharmaplan (konsulttjänster inom läkemedel, bioteknik och medicin teknik), Combitech (konsulttjänster inom teknik, miljö och säkerhet) och AAR Translator (översättningsbyrå inom medicin och life science).

”NNE Pharmaplan är en tjänsteleverantör inom läkemedel bioteknik och medicin teknik och för oss är det mycket viktigt att vara nära händelsernas centrum för life science. När det gäller life science i södra Sverige så är det Medicon Village som gäller, och därmed var det självklart för oss att flytta hit.”, säger Sandra Larsson, manager på NNE Pharmaplan.

Medicon Village växer inte bara genom att nya medlemmar flyttar in. Medlemsföretag expanderar sina befintliga verksamheter genom personalförstärkningar. Här utmärker sig ESS som rekryterar personal i hög takt. Även en del mindre medlemsföretag har redan hunnit expanera med ytterligare anställda, t ex Neurovive Pharmaceutical AB (forskning och utveckling av mitokondrieskyddande läkemedel), Pepticon AB (design av peptider) och Life Science Foresight Institute (omvärlds- och framtidsanalyser inom life science).

Läs mer om vilka medlemmar som finns på Medicon Village på http://www.mediconvillage.se/sv/vara-medlemmar-0

För mer information, kontakta:

Mats Leifland, VD, mats.leifland@mediconvillage.se, tel. 073-337 10 06

Anette Orheim, kommunikationschef, anette.orheim@mediconvillage.se, tel. 070-305 70 16