• Medicon Village/

Medicon Village i Almedalen - Hur kan de innovativa företagen möta samhällets behov av prevention och smarta hälsolösningar?

En åldrande befolkning och skenande sjukvårdskostnader hotar den svenska välfärden. Förebyggande åtgärder, tekniker och behandlingar blir allt viktigare för att sänka sjuktalen och rädda samhällsekonomin. För den svenska life science industrin kan just dessa utmaningar vara räddningen. Inte minst de små life science bolagen vädrar morgonluft:
- Nödvändigheten av prevention är en framtida affärsmöjlighet för svenska life science företag, säger Anette Orheim, kommunikationschef på Medicon Village, en business- och sciencepark i Lund.

Medicon Village är på plats i Almedalen den 1 juli för att visa hur man arbetar med hälsa och prevention i en gränsöverskridande miljö. Hela hälsokedjan med aktörer inom prevention, diagnostik, behandling och vård finns på plats på Medicon Village i Lund. Inom prevention och hälsa finns ett flertal verksamheter, t ex Nattaro Labs, Watersprint, Avidicare, GreenLeaf Medical, RCC Syd och Antidiabetic Food Centre.

Prevention för folket
Med en åldrande befolkning och sjukvårdskostnader som går i höjden, blir ett hälsosamt liv allt viktigare. Såväl samhället som den enskilde individen vinner på att hitta nya sätt att göra det enkelt att leva hälsosamt.

I april släppte Kairos Future en rapport som listade 6 trender inom hälsoområdet (Dr Google, Dr Watson och Vårdkartan - 6 trender inom hälso- och vårdområdet). Trenderna pekar mot att den svenska medborgaren blir alltmer aktiv för att finna information om sitt eget välmående – man är t ex beredd att betala för att följa den egna hälsan via mobil eller dator. Diskussionsforum, ett medvetet sätt att söka information och öppenhet i sociala medier ger en kompetent medborgare som kommer till läkaren väl påläst.

-Den enskilde har alla förutsättningar att hitta information om hur man bör leva. Det viktiga är att samhälle, livsmedelsindustri och innovatörer drar åt samma håll och gör det enkelt att leva hälsosamt, säger Anette Orheim, kommunikationschef på Medicon Village.

Nytänk för ett hälsosammare liv
Ökat fokus på hälsa och en åldrande befolkning öppnar dörren för innovation inom prevention– hur kan företagen hjälpa individen? Och hur kan innovatörer, företag och vård hitta nya tjänster och produkter som gör det enklare att leva hälsosamt? Ett mer komplext samhälle ställer krav på flexibla lösningar. Medicon Village triple helix miljö, med goda kontakter med såväl ”producenter” som ”brukare”, lägger grunden för framgångsrik innovation.

-Våra forskare, innovatörer och entreprenörer står för nya idéer inom t ex mobil hälsa eller hälsosamt leverne. Samtidigt har vi via flera medlemmar möjlighet att ta in vad patienten och medborgaren faktiskt vill ha och behöver. Medicon Village är smörjoljan som får ekosystemet att fungera, säger Kerstin Jakobsson, vice VD på Medicon Village.

Sjukt viktigt
Heldagen om hälsa har namnet ”Sjukt viktigt – en dag om hur vi håller oss friska” och anordnas av Anagram. På plats den 1 juli på Humordralen, St Nikolai kyrkoruin, finns även Länsförsäkringar, representanter från hälso- och sjukvården, flera företagsrepresentanter samt Charlotte Erlandsson Albertsson, professor i aptitkontroll vid Lunds universitet. Dagen modereras av Anders Wennerberg.

-Hälsotemat är en viktig kärnfråga för oss på Medicon Village. Vi har ett ökat tryck på att få igång fler verksamheter inom prevention och det är också ett av våra satsningsområden, säger Kerstin Jakobsson.

Läs mer om seminariet här:

Läs mer om seminariet här:

Nödvändigheten av prevention är en framtida affärsmöjlighet för svenska life science företag
Anette Orheim, kommunikationschef på Medicon Village.