Medicon Village tecknar avtal med Wales om samarbete inom Life Science

Medicon Village har inlett ett samarbete med den walesiska regeringen inom området Life Science, där de båda parterna kommit överens om att bli tvillingar. Detta annonserades på det stora eventet BioWales 2013 av den walesiska näringslivsministern under tisdagen.

”På Medicon Village är vi mycket stolta över att underteckna ett samförståndsavtal med den walesiska regeringen för ömsesidig nytta inom området Life Science. Detta är ett viktigt steg i Medicon Village internationella arbete. Vi förväntar oss att samarbetet med det viktiga walesiska Life Science klustret kommer skapa stort värde för våra medlemmar och att vi i vår tur kan bidra till utvecklingen i Wales. De globala hälsoproblemen kan endast lösas genom att arbeta tillsammans och därför är det viktigt att nå ut och upprätta ett samarbete till nytta för människors hälsa och bättre liv”, säger Ursula Hultkvist Bengtsson, vice VD på Medicon Village.

Tanken bakom tvillingskapet är att forma ett okomplicerat samarbete där båda parter ser möjligheter i att hjälpa varandra i sin utveckling. Detta ger ömsesidiga fördelar för företag, universitet och organisationer i de båda regionerna. Det inkluderar bland annat marknadsföring och inbjudan till events, forskningssamarbeten och hjälp för företag att etablera sig i respektive region.

Den walesiska näringslivsministern Edwina Hart ser med stor glädje fram emot tvillingskapet och framhöll Medicon Village som ett nav i ett av Europas starkaste Life Science kluster, Medicon Valley. "Detta samarbete kommer att ge företag och forskningsinstitutioner i båda regionerna en unik möjlighet att arbeta på internationell nivå för att hitta samarbetspartners, medarbetare och investerare och bidra till att främja internationell affärsutveckling”.

Life science sektorn i Wales har vuxit sig stark de senaste åren och är högprioriterad av regeringen. Cirka 15 000 människor arbetar i sektorn i över 300 företag. Sektorn är framför allt koncentrerad till Cardiff och Swansea. Tvillingskapet inkluderar även universiteten och Lunds universitet har redan startat diskussioner för samarbete med Cardiff University, ett av Storbritanniens ledande universitet.

Medicon Village ser externa samarbeten som en viktig del av konceptet och arbetar för fler internationella partnerskap med blicken riktad både mot öst och väst. Diskussioner pågår med ett antal kluster och science parks runt om i världen. I september förväntas nästa tvilling kunna tillkännages.

Läs den walesiska regeringens pressmeddelande här: http://www.walesonline.co.uk/business-in-wales/business-news/2013/03/18/wales-forges-biotech-links-with-sweden-s-medicon-village-91466-33011608/

På bilden fr v: Ursula Hultkvist Bengtsson, vice VD, Medicon Village; Edwina Hart, näringslivsminister Wales; Anna Chérouvrier Hansson, Head of Business Development, Invest in Skåne.

Anette Orheim, kommunikationschef Medicon Village, tel 070-305 70 16
Mats Leifland, VD Medicon Village, tel. 073-337 10 06

”På Medicon Village är vi mycket stolta över att underteckna ett samförståndsavtal med den walesiska regeringen för ömsesidig nytta inom området Life Science. Detta är ett viktigt steg i Medicon Village internationella arbete.Vi förväntar oss att samarbetet med det viktiga walesiska Life Science klustret kommer skapa stort värde för våra medlemmar och att vi i vår tur kan bidra till utvecklingen i Wales.
Ursula Hultkvist Bengtsson, vice VD Medicon Village