Pressinbjudan: ”MedInnovation Skåne 2017 - Vi skapar framtiden med innovation och forskning nära patienten”

När: Den 29 november, 9.00 – 16.30
Var: Medicon Village, Hörsalen (Scheelevägen 2, Lund)
Arrangör: MedInnovation Skåne arrangeras av Region Skåne, Medicon
Village och LIF i samarbete med Dagens Medicin Agenda.

------------------------------------------------------------------------------------------

Sjukvårdspolitiker möter företagare för ökad innovation i vården

Det ligger en utmaning i möjligheten att integrera forskning och innovation i den kliniska vardagen. Det anser arrangörerna LIF, Dagens Medicin Agenda, Region Skåne och Medicon Village som tillsammans skapat mötesplatsen MedInnovation Skåne. Den 29 november möts sex skånska sjukvårdspolitker, företag och forskare för att diskutera hur innovation nära patienten kan skapa framtidens sjukvård. Kliniska studier och innovationer i primärvården är en av nycklarna.

”Jag ser personligen mycket fram emot att höra forskande läkaren Damon Tojjars presentation om artificiell intelligens i diabetesvården. Och överhuvudtaget hur primärvårdens engagemang och närhet till patienterna kan användas för att accelerera innovationer”, säger Christina Kennedy, chefredaktör på Dagens Medicin som kommer att moderera evenemanget.

Mötet mellan vård och bolag behöver bli enklare för att möta ett starkt förändringstryck i vården – som snabb medicinsk utveckling, begränsade resurser och drivna patienter.

”Vi ser en snabb kunskapsutveckling som gör det allt mer utmanande att ta in, tolka och omsätta ny kunskap”, säger Dag Larsson, ansvarig för regionala frågor på LIF. ”Även om det finns mycket god utveckling i Sverige, behöver vi ytterligare växla upp vår förmåga att samla företag, akademi och vård för att stärka vår ställning och för att bättre möta patienternas behov”.

Kliniska försök är en given nyckelfaktor i effektiviseringen och moderniseringen inom vården. Det anser Region Skånes regionråd Gilbert Tribo (L) och Anna-Lena Hogerud (S).

”Med kliniska försök kan arbetet att få in nya behandlingar accelereras och behandlingsmetoder kan komma patienterna snabbare till del”, säger Gilbert Tribo.

Och för patienterna är det viktigt att kliniska studier når ut brett och möter patienterna där de befinner sig.

”Kliniska prövningar måste göras där patienterna som är målgrupp för de kliniska prövningarna finns. I det pågående paradigmskiftet inom svensk hälso- och sjukvård tror jag att primärvården kommer ha en större roll på området”, säger Anna-Lena Hogerud.

”För personalen blir kliniska försök stimulerande och kompetenshöjande .Förekomsten av innovativa kliniska försök i vården kan stimulera ett mer öppet och förändringsbenäget förhållande vilket oftast hämmas när fokus endast är på produktion”, menar Gilbert Tribo.

MedInnovation bäddar för en livlig mötesplats för att diskutera framtidens innovation och forskning. Både på och utanför scen finns det plats för debatt. Och två gånger finns skånska sjukvårdspolitiker på scen. Även publiken bjuds in för att tycka till.

Läs mer om evenemanget här:

För media: Information och anmälan om deltagande den 29 november, kontakta:

Anette Orheim, kommunikationschef Medicon Village, tel 070-305 70 16, anette.orheim@mediconvillage.se