Designlegenden Peter Saville till Göteborg.

Report this content

MedieAkademins seminarium Dina drömmars stad? den 10 november i Göteborg har Staden som tema. På talarlistan finns inte mindre än två spännande utländska namn: Peter Saville, designlegenden som blev kreativt ansvarig för sin hemstad Manchester, och Engin Celikbas som skapade Amsterdams uppmärksammade varumärkeskampanj
”I Amsterdam”.

Den 10 november hålls MedieAkademins seminarium Dina drömmars stad? – om stadens tillväxt, kreativitet, varumärke, segregation – och framtid.

Städer förvandlas till varumärken för att inte hamna på efterkälken. Men vad gör tillväxten med stadens och medborgarnas identitet? Hur skapar man ett kreativt klimat? Vem tar ansvar för städernas utveckling? Och vill svensken ens bo i stan?

På talarlistan utmärker sig bland annat två utländska namn. Designlegenden Peter Saville är konstnär och designer. Sedan 2004 är han knuten som konsult och creative director till hemstaden Manchester. Ett uppdrag som innebär ansvar för såväl människors uppfattning av staden som dess utveckling. Saville blev uppmärksammad för sina epokgörande skivomslag för artister som Joy Division, New Order och Happy Mondays på skivbolaget Factory Records. Saville har även haft stora designuppdrag för EMI, Selfridges och Pringle liksom flera uppdragsgivare inom modevärlden som Christian Dior och Stella McCartney.

Engin Celikbas är VD för KesselsKramer, en kommunikationsbyrå med säte i Amsterdam och London. KesselsKramer och inte minst Engin Celikbas själv ligger bakom den mycket uppskattade och lyckade varumärkeskampanjen ”I Amsterdam” för just Amsterdam.

Dina drömmars stad?
10 november 2010 Elite Park Avenue Hotel, Göteborg
Tid: 10.00 –16.00

För fjortonde året i rad presenteras också årets Förtroendebarometer, som avslöjar vilka varumärken, medier och institutioner vi litar på, och vilka vi misstror.

Medverkande:

PETER SAVILLE Designer och creative director för Manchester
ENGIN CELIKBAS VD KesselsKramer
VIKTORIA WALLDIN Antropolog på White Arkitekter
CATHARINA THÖRN Fil dr sociologi, forskar om stadsomvandling
MARK ISITT Arkitektur- och designjournalist
KERSTIN ELIAS Urbanist och arkitekt, Göteborgsregionens Kommunalförbund
BO WICTORIN Regionalekonom

MODERATORER: Carin Hjulström och Axel Gordh Humlesjö
REDAKTÖR:
Adam Wladis

För mer information och pressackreditering, kontakta: