Svenska folket är ointresserade av Twitter - men tror på twittrandets makt.

Report this content

Åtta av tio svenskar tror att det som händer och skrivs på Twitter har stor påverkan på samhällsdebatt och opinionsbildning. Samtidigt säger nio av tio att de är oinsatta i och ointresserade av Twitter.

Det visar en SIFO-undersökning om Twitter som gjorts på uppdrag av MedieAkademin i samarbete med pr-byrån Welcom.

När SIFO i början av mars ställde en rad olika frågor till svenska folket om deras syn på och uppfattning av Twitter visade det sig att så många som 91 procent inte är intresserade av det sociala medie-verktyget Twitter.

Hela 75 procent av befolkningen, känner inte ens till mediekanalen. Trots detta visar SIFO:s undersökning att 81 procent tror att det som sker på Twitter påverkar samhällsdebatten och vad som tas upp i medier.

- Ryktet om Twitter har redan nått så långt att man uppfattar det som betydelsefullt. Det gör att det också får stort inflytande trots det än så länge bara är 205 000 svenskar som twittrar, säger Toivo Sjörén, chef opinionsbildning SIFO.

Att Twitter blivit ett viktigt verktyg i opinionsbildning visar också det faktum att de traditionella medieföretagen börjat använda Twitter i sin nyhetsrapportering:

– Twitter har inneburit en lika stor förändring som mejl eller telefon, och det handlar om ett nytt sätt att kommunicera. Kloka medieföretag lär sig att använda Twitter och sociala medier på ett vettigt sätt, genom att uppmuntra och dra nytta av riktig och viktig medborgarjournalistik, säger Adam Wladis, styrelseledamot i MedieAkademin och pr-konsult på Welcom.

Undersökningen gjordes av SIFO, som genomfört webbintervjuer av 774 personer den 1-2 mars 2012.

Hela resultatet av SIFO-undersökningen ”Svenska folkets syn på Twitter” finns på www.medieakademin.se

Presskontakter:

Adam Wladis, MedieAkademin