Uppåt för politik och näringsliv, annars stabilt i MedieAkademins förtroendebarometer

Report this content

Svenskarnas förtroende för riksdag och regering har ökat kraftigt mellan 2009 och 2010, liksom även förtroendet för näringslivet. Förtroendet för medier är däremot stabilt. Det är ett huvudresultat i MedieAkademins förtroendebarometer för 2010 som redovisas idag. Förtroendebarometern är en årlig mätning av svenskarnas förtroende för samhällsinstitutioner, medier och företag som genomförts årligen sedan 1997.

Andelen svenskar som har mycket eller ganska stort förtroende för riksdagen har mellan 2009 och 2010 ökat från 40 till 55 procent. För regeringen är motsvarande uppgång 47 till 62 procent. Det är den kraftigaste uppgången för dessa institutioner sedan Förtroendebarometern inledde sina mätningar.

– En viktig förklaring är givetvis att regering och riksdag alltid kommer i centrum under ett valår. Den intensiva uppmärksamheten för både riksdagssammansättning och regeringsbildning, liksom troligen regeringens krishantering, har givetvis dragit upp siffrorna för 2010, säger professor Sören Holmberg, Göteborgs universitet och en av de ansvariga för Förtroendebarometern. Förtroende för partierna har inte ökat lika mycket och för ett parti som Sverigedemokraterna är förtroendet mycket lågt, bara 6 procent.

Förtroendet för näringslivet har inte ökat lika mycket som för politiken. Förtroendet för de enskilda företag som Förtroendebarometern mäter har nästan alla en uppgång. Ökningen är störst för Volvo, där svenskarnas förtroende gått upp från 52 till 66 procent. Även SAS, Ericsson och Saab visar ökningar i förtroende på mellan 6 och 9 procentenheter och ligger 2010 på mellan 38 och 59 procent. Uppgången är troligen en reflexion av den förbättrade konjunkturen. De företag som ligger särskilt lågt är Skandia och SJ som endast omkring 20 procent av svenskarna har mycket eller ganska stort förtroende för.

De medier som svenskarna har störst förtroende för är Sveriges Radio och Sveriges Television, som hos tre fjärdedelar av svenskarna åtnjuter stort förtroende. Förändringen är relativt liten mellan 2009 och 2010. Förtroendet för TV4 ligger lägre (39 procent) och har sedan 2008 minskat något varje år. Lägst ligger TV3 och Aftonbladet på under 15 procent.

– Medier inriktade på underhållning och sensationer har alltid haft lägre förtroende än public service, säger professor Lennart Weibull, Göteborgs universitet, som är den andre som ansvarar för Förtroendebarometern. Det har gällt i alla mätningar. Nytt för i år är att vi även har inkluderat renodlade nätmedier. De får dock överlag låga siffror. Andelen som har stort förtroende för Newsmill.se är 18 procent bland de 26 procent som överhuvudtaget hade kunskap att bedöma den.

Mer information om undersökningen kan lämnas av Sören Holmberg (Soren.Holmberg@pol.gu.se), Lennart Weibull (0708-493988 eller Lennart.Weibull@jmg.gu.se) eller Toivo Sjörén, TNS Sifo (Toivo.Sjoren@sifo.se).

MedieAkademins Förtroendebarometer genomfördes 15-19 oktober 2010. Ansvariga har varit professorerna Sören Holmberg och Lennart Weibull vid Göteborgs universitet. Fältarbetet ägde rum 15-19 oktober 2010. Den avser 1000 slumpmässigt valda svenskar i åldersintervallet 16-74 år som svarat på en nätenkät Ansvarig för det tekniska genomförandet har varit TNS Sifo.

Förtroendebarometern finns också att ladda ner på www.medieakademin.se

Taggar: