DI, SvT och SR kunnigast i mediesverige – Det visar ny undersökning om svenskarnas åsikter om media

Google tar tätpositionen med orden informativ, snabb och mångsidig. Reklamradion och oadresserad direktreklam (ODR) beskrivs – inte helt oväntat – som tjatiga. Generellt beskriver fler i storstäderna mediebranschen som snabb, oseriös och ytlig.

– Det är anmärkningsvärt hur olika mediebranschen uppfattas beroende på om man bor på landsorten eller i storstaden. Här tappar man mycket kraft i sin affär om man inte tänker på att 63 procent av svenskarna bor på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:

• Generellt beskriver fler i storstäderna mediebranschen som snabb, oseriös och ytlig.
  • Svt, SR och DI anses vara de kunnigaste varumärkena.
  • Svt och SR anses också vara pålitliga.
  • Google tar tätpositionen på orden informativ, snabb och mångsidig.
  • Den lokala morgontidningen beskrivs som informativ och samtidigt gammaldags.
  • Reklamfinansierade TV-kanalerna: TV3, TV4 och Kanal 5 står för underhållning.
  • Kvällspressen beskrivs som ytlig, medan ODR och reklamradion beskrivs som tjatiga.