• Mediekompaniet/

Lidl – Sveriges otrevligaste matbutik – Det visar ny undersökning om svenskarnas åsikter om livsmedelsbranschen

Storstadsbor tycker att Coop är mycket dyrare, har något sämre kvalitet och är det mest alldagliga. På landsorten uppfattas Hemköp som dyrast och Netto samt Lidl som billiga fast röriga. Högst poäng av alla får Ica på bland värden som kvalitet, mångsidighet och öppenhet.

– Det är anmärkningsvärt hur olika livsmedelsbranschen uppfattas beroende på om man bor på landsorten eller i storstaden. Här tappar man mycket kraft i sin affär om man inte tänker på att 63 procent av svenskarna bor på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:

• Generellt är det fler på landsorten som beskriver livsmedelsbranschen som mångsidig men rörig. Framför allt tycker storstadsborna att branschen är dyr.
  • I storstäderna beskrivs livsmedelsbutikerna som dyra och då främst matkassarna som körs hem av Linas Matkasse och Tasteline.
  • Storstadsbon uppfattar Coop som mycket dyrare och med något sämre kvalitet. Man anser också att Coop är ett av de mest alldagliga varumärkena.
  • Hemköp uppfattas som dyrast på landsorten, medan lågpriskedjorna Lidl, Netto och Willys uppfattas som billiga.
  • Netto och Lidl uppfattas även i större utsträckning som röriga. Lidl har flest som beskriver dem som otrevliga.
  • ICA får högst av samtliga mätta varumärken på mångsidighet, pålitlighet, kvalitet och öppenhet.