• Mediekompaniet/

McDonalds snabbast och fetast men även billigast – Det visar ny undersökning om svenskarnas åsikter om snabbmat

Av de tre större hamburgerkedjorna anses McDonalds vara billigast, snabbast samt fetast. Inte nog med det men de upplevs också som opersonliga. Max och Subway delar tillsammans på orden god, fräsch och nytänkande.

– Det anmärkningsvärt hur olika snabbmatskedjorna uppfattas beroende på om man bor på landsorten eller i storstaden. Här tappar man mycket kraft i sin affär om man inte tänker på att 63 procent av svenskarna bor på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:

• Fetare – så beskrivs branschen för snabbmats–och restaurangkedjor av storstadsbor jämfört med landsortsbor
  • Pressbyrån beskrivs som dyr, mångsidig, tillgänglig, men inte särskilt god.
  • Max och Subway delar tillsammans på omdömena god, fräsch och nytänkande.
  • Rasta beskrivs som den tråkigaste av snabbmats- och restaurangkedjorna och Harrys och O´Learys som de trevligaste.