• Mediekompaniet/

Mediekompaniet lanserar effektivare annonsering på nätet – TNS Sifo/Orvesto Internets stora databas möjliggör nytt sätt att nå rätt personer

Mediekompaniet – som representerar Sveriges lokala mediehus – är först ut med en annonslösning som gör det möjligt att i stor skala skräddarsy målgruppsanpassad annonsering. Den nya lösningen, som blir verklighet under hösten, når mediekonsumenter på nätet bland annat utifrån 25 fördefinierade segment samt demografiska mål som kön, ålder och inkomst.

Matchningen sker genom att TNS Sifo/Orvesto Internets databas – som innehåller information på individnivå om cirka 20 000 anonyma personer – kopplas till Mediekompaniets system för hantering av stora datamängder, BIG data.

Lösningen är möjlig genom att man via länkar till Mediekompaniets stora databas letar personer – så kallade tvillingar – som har samma online-beteende, läsintresse och sannolikt samma kön, ålder och inkomst. Dessa kopplas sedan till Mediekompaniets målgruppsdata-system, utvecklat tillsammans med Enreach, och på så sätt kan man med väldigt stor precision nå personer med en profil som annonsören önskar.

– Med den här målgruppsanpassade annonslösningen kan vi hjälpa våra kunder att bli ännu effektivare i sin annonsering och se till att de får en betydligt bättre effekt på investeringen, säger Martin Irborg, försäljningsdirektör på Mediekompaniet.

Vid sidan av segmenten går det att nå kunderna utifrån kön, ålder, inkomst och utbildning – eller valfri kombination av demografisk information och intressen. De 25 segmenten är formulerade som exempelvis reseintresserade, sportutövare, djur- och naturälskare och bilentusiaster.

– Det blir allt viktigare att nå direkt in i målgruppen. Mediekompaniets lösning är en spännande och intressant väg framåt och vi är glada att kunna vara med och vidareutveckla en allt träffsäkrare köpprocess, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef på TNS Sifo.

För ytterligare information kontakta:
Martin Irborg, försäljningsdirektör Mediekompaniet, tel. 0703-38 37 03, e-post martin.irborg@mediekompaniet.com
Jonna Strandberg, marknadschef Mediekompaniet, tel. 070-559 41 61, e-post jonna.strandberg@mediekompaniet.com

Om Mediekompaniet
Mediekompaniet bildades i början av 2010 av AdCenter, Dagspress Direkt, Internetsäljarna, Land&Rike och Stormarknadspress. Mediekompaniet är Sveriges första lokala medievaruhus och når nästan 5 miljoner konsumenter genom annonser, digitala medier, bilagor och tematidningar. Förutom att skräddarsy lösningar åt uppdragsgivarna satsas stora resurser på analys, affärsutveckling, omvärldsbevakning och mediemätningar. Mediekompaniet ägs av oberoendemorgontidningar från landet och omsätter ca 700 mkr med runt 50 anställda i Stockholm och Göteborg. Mer information finns på www.mediekompaniet.com