Mio och EM dyrast och inte så snyggt – Det visar ny undersökning om svenskarnas åsikter om varumärken

Snygg, säger storstadsborna om möbel- och heminredningsbranschen medan inspirerande är det ord som är vanligast på landsorten. Mio och EM uppfattas som dyrast och samtidigt mindre snyggt. Lagerhaus är busigt, men rörigt.

– Det är anmärkningsvärt hur olika möbel- och inredningsföretagen uppfattas beroende på om man bor på landsorten eller i storstaden. Här tappar man mycket kraft i sin affär om man inte tänker på att 63 procent av svenskarna bor på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:

• Generellt beskriver fler landsortsbor möbel- och inredningsbranschen som inspirerande medan storstadsborna i större utsträckning tycker att branschen är snygg.
  • Mest inspirerande varumärkena är IKEA och Village. IKEA uppfattas även som det billigaste, mest mångsidiga, trevliga och pålitliga varumärket.
  • Det minst inspirerande varumärket är Kungsängen som också uppfattas som dyrare av de som bor i landsorten.
  • MIO och EM uppfattas som dyrast samtidigt mest kvalitativa av samtliga varumärken. Samtidigt beskrivs de två som mindre snyggt.
  • Lagerhaus beskrivs som busigt men rörigt.