• Mediekompaniet/

Peugeot snyggare på landsorten än storstaden – Det visar ny undersökning om svenskarnas åsikter om bilbranschen

Report this content

Snygg, dyr och kvalitativ; så tycker svenskarna om varumärket Audi. Ford anses vara pålitlig om du frågar de som bor i storstäderna, däremot håller inte landsortsborna med i samma utsträckning. Volkswagen kopplas ihop med ord som säker och pålitlig.

Det visar en omfattande varumärkesundersökning, MK-rapporten, genomförd av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Mediekompaniet.

– MK-rapporten visar på betydande skillnader för ett antal varumärken, där både kännedomen och relationen till varumärket är olika beroende på om man bor i en storstad eller på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:
– Förstår man skillnaderna kan man bli effektivare i sin marknadsföring.

Viktiga fakta från undersökningen:

• Opel uppfattas som tråkig och anonym
  • Inte oväntat ligger Volvo i topp vad gäller kvalitet, pålitlighet och säkerhet
  • Citroën verkar vara mer populär i storstaden där man beskriver den med ordet kvalitet i större utsträckning än på landsorten
  • BMW beskrivs som dyr, kvalitativ, lyxig, snabb och snygg

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov under juni 2013. Totalt har tolv branscher kartlagts: skor, konfektion, bemanning, hemelektronik, försäkringar, banker, telekom, sport-/fritid, resor och bilar. 2013 mäts för första gången även spelbolag samt de politiska partierna inför valet 2014. 2012 mättes tio andra branscher, vilket innebär att den nu omfattar totalt 22 olika branscher och över 300 olika varumärken. Årets undersökning genomfördes i två steg, en förstudie för att kartlägga relevanta attribut och en kvantifiering av valda attribut. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.

För mer information, vänligen kontakta:
Heléne Werner, chefsanalytiker Mediekompaniet, tel. 0708-94 62 29, e-post helene.werner@mediekompaniet.com
Jonna Strandberg, marknadschef Mediekompaniet, tel. 070-559 41 61, e-post jonna.strandberg@mediekompaniet.com

Om Mediekompaniet
Mediekompaniet bildades i början av 2010 av AdCenter, Dagspress Direkt, Internetsäljarna, Land&Rike och Stormarknadspress. Mediekompaniet är Sveriges första lokala medievaruhus och når nästan 5 miljoner konsumenter genom annonser, digitala medier, bilagor och tematidningar. Förutom att skräddarsy lösningar åt uppdragsgivarna satsas stora resurser på analys, affärsutveckling, omvärldsbevakning och mediemätningar. Mediekompaniet ägs av oberoendemorgontidningar från landet och omsätter ca 700 mkr med runt 50 anställda i Stockholm och Göteborg. Mer information finns på www.mediekompaniet.com

Taggar: