Delårsrapport kvartal 2, 1 april – 30 juni 2024

Medimi AB (publ) offentliggör härmed delårsrapport för andra kvartalet 2024. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida. Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Nyckeltal

• Nettoomsättningen uppgick till 1 213 KSEK (935), en ökning med 30 procent
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 782 KSEK (-3 996)
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 4 414 KSEK (4 806)
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,004 (-0,01)

Vd har ordet

Ökad försäljning i Danmark och viktiga steg i Sverige

Under andra kvartalet har vi gjort betydande framsteg i vår expansion på den danska marknaden och tagit viktiga steg mot att etablera oss i Sverige. Vi har också ökat våra insatser för att hitta nya samarbetspartners på marknader utanför Danmark. Samtidigt har vi noga övervakat våra kostnader för att säkerställa att vi använder våra resurser på ett så effektivt sätt som möjligt.

Fortsatt framgång i Danmark

Vår försäljning i Danmark fortsätter att utvecklas positivt, med ett växande intresse för MedimiSmart som har lett till en försäljningsökning på 30 procent jämfört med samma period förra året. Vi har fortsatt att befästa vår position som ledande leverantör av medicinlösningar i hemmet genom nya implementationer i kommuner som Aalborg, Naestved och Mariagerfjord. Naestved kommun har varit särskilt framgångsrik i sin användning av Medimi®Smart och har upplevt stora fördelar, både för individens självständighet och för kommunens effektivitet. Dessa positiva erfarenheter har också lockat intresse från andra kommuner, vilket öppnar dörrar för framtida samarbeten.

Inom TIM-avtalet i Region Nordjylland har vi intensifierat våra insatser för att snabbt få igång nya kommuner inom det nyligen signerade avtalet med Faelles Service Center (FSC) i Region Midtjylland. Detta avtal, som sträcker sig över tre år, innebär att alla 19 kommuner i regionen kan använda Medimi®Smart. Trots resursutmaningar inom FSC har vi lyckats leverera stabil service till de tre kommuner som redan har implementerat vår lösning. För att påskynda förändringsarbetet fokuserar vi på direktkontakt med kunderna genom dialogmöten och nätverksträffar där vi presenterar vår lösning för potentiella nya kommuner.

Vi har också arbetat för att färdigställa avtalet med Helsingörs och Nordfyns kommuner och bedömer att vi ska kunna komma igång med patienter före årets slut.

Våra satsningar på att förbättra vår affär i Danmark har lett till att vårt danska dotterbolag nu är fullt etablerat och hanterar fakturering, löner och andra kostnader lokalt. Detta stärker inte bara vår närvaro utan ger oss också möjligheten att öka våra sälj- och marknadsinsatser ytterligare.

Viktiga insatser på andra nordiska marknader

Intäkterna under kvartalet påverkas av att etableringsaktiviteterna i de övriga nordiska länderna har dragit ut på tiden men vi arbetar intensivt mot vårdgivare och industri för att finna vägar till nya partnerskap och affärer. I Sverige har vi under våren inlett ett pilotprojekt med Medimi®Smart i Umeå kommun efter en lång förberedelseperiod och vi ser fram emot att utvärdera resultaten senare i höst. I Norge fortsätter vårt samarbete med Hepro, där vi arbetar för att engagera apotek i vårt tjänsteerbjudande och identifiera nya kommuner för framtida projekt. På samma sätt bygger vi vidare i Finland på erfarenheterna från våra projekt i Österbottens välfärdsområde under 2023.

Förbättrad funktionalitet och kostnadsfokus

För att ytterligare stärka vårt erbjudande har vi under våren genomfört nödvändiga investeringar för att förbättra datakommunikationen och uppgradera mjukvaran i Medimi®Smart. Dessa förbättringar har resulterat i en snabbare och mer stabil lösning, som ger oss bättre möjligheter till distansmonitorering och ytterligare stärker vår position för att hantera vid-behovsläkemedel. Kostnader för råvara och förnödenheter ökar framförallt genom att vi under året omklassificerar operationella kostnader i Danmark. Samtidigt har vi fortsatt att ha ett starkt fokus på kostnadskontroll med totalt sett mindre kostnader för produktion, konsulter och personalomkostnader.

Närmaste framtiden

När vi blickar fram emot andra halvan av 2024, fokuserar vi på att driva försäljningstillväxt och effektiv kostnadshantering medan vi fortsätter vår expansion i Danmark och våra etableringsaktiviteter i övriga Norden. Genom det stöd vi fått från ALMI och Tillväxtverket planerar vi att fortsätta förbättra vår lösning och stärka vår marknadsposition.

mail johan.wiesel@medimiab.com