Delårsrapport för perioden januari – september 2016

JANUARI – SEPTEMBER 2016

• Nettoomsättningen var 25,6 Mkr (24,7)
  • Rörelseresultat var 2,7 Mkr (6,0)
  • Vinstmarginalen var 10 procent (24)
  • Resultat efter skatt blev 2,1 Mkr (4,7)
  • Resultat per aktie blev 0:36 kr (0:79)
  • Orderstocken var 6,7 Mkr (6,1)

JULI – SEPTEMBER 2016

• Nettoomsättningen var 7,9 Mkr (7,8)

• Rörelseresultat var 0,8 Mkr (2,0)

• Vinstmarginalen var 10 procent (25)

• Resultat efter skatt blev 0,6 Mkr (1,6)

• Resultat per aktie blev 0:10 kr (0:27)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

Största aktieägaren Ahead Global Investment Ltd förvärvade ytterligare aktier i MediRox och passerade budpliktsgränsen

VD:s KOMMENTAR

MediRox nettoomsättningen de tre första kvartalen 2016 var 25,6 Mkr, 3 procent över föregående år.

Försäljning till slutkunder Sverige sjönk enligt förväntan då fler inköp sker som systemupphandlingar via MediRox nordiska återförsäljare.

Omsättningen till nordiska återförsäljare var under perioden lägre än föregående år, men marknaden karaktäriseras av stora periodiseringar. MediRox ökar sina marknadsandelar i Norden och har vunnit nya kunder, bl a PT-reagens till Västra Götaland och Göteborg. Viktigt att notera att vi kan i år för första gången se signaler på en avtagande totalmarknad av PT-mätning när nya läkemedel (NOAK) allt mer ersätter Warfarinbehandling. Försäljningen av PT-reagens på den Nordiska marknaden antas minska de närmaste åren.

Försäljningen till den europeiska marknaden var under kvartalet lägre än förväntningarna trots intensiva marknadssatsningar. Vi har stött på såväl flera som stora utmaningar runt produktanpass- ningar till nya mätsystem än förväntat, vilket fördröjt flera lanseringar. Vi arbetar intensivt med dessa utmaningar med en förhoppning att vi klarar att lösa dessa under 2017.

Marknaden i Asien fortsätter att utvecklas positivt. De nya pro- dukter vi utvecklat med Biochem har lanserats och börjar ge bra bidrag till verksamheten. Dessa produkter är inte viktiga bara för Asien utan är viktiga grundstenar i det nya produktutbud vi ut- vecklar för en bredare internationell marknad. Utöver detta har en ny återförsäljare av koagulationskontroller utvecklats mycket positivt under året. Totalt har försäljningen kvartal 3 ökat med 60 procent jämfört med 2015.

Rörelseresultat påverkas negativt av försåld produktmix med lägre täckningsgrad samt periodiserade varukostnader, bok- slutsjusteringar och oförutsedda kvalitéts och produktions- kostnader, som tidigare meddelats. Dessa kostnader bedöms vara av engångskaraktär, men deras resultatpåverkan kommer inte

att återhämtas under 2016, utan kommer att påverka resultatet negativt under helåret i storleksordningen 2 Mkr.

Nödvändiga satsningar och investeringar i verksamheten som tidigare informerats om fortsätter enligt plan.

MediRox största aktieägaren Ahead Global Investment Ltd förvärvade under kvartal 3 ytterligare aktier i MediRox och passerade budpliktsgränsen. Ett budpliktsbud har presenterats. Mer information om detta finns att läsa på MediRox hemsida.

Robert Löfvenmark, VD

OMSÄTTNING

Nettoomsättningen för de första tre kvartalen 2016 uppgick till 25,6 Mkr (24,7) och ökade med 3 procent. Orderstocken var vid kvartalets utgång 6,7 Mkr (6,1) vilket är en hög nivå. Order- ingången var under perioden 25,3 Mkr (25,6) vilket också är en hög nivå.

Återförsäljare och OEM-partner stod totalt för 88 procent (85) av omsättningen. Resterande leveranser var till svenska slutkunder.

MediRox försäljning har periodiseringseffekter med stora varia- tioner mellan enskilda kvartal. Försäljningen första tre kvartalen 2016 anses ligga på en normal nivå med hänsyn taget till normala variationer och periodiseringseffekter.

RESULTAT

Täckningsgraden på försålda produkter första tre kvartalen var 64 procent (67). Rörelseresultatet uppgick till 2,7 Mkr (6,0) och minskade med 55 procent.

Resultat efter finansiella poster uppgick till 2,7 Mkr (6,0) och vinstmarginalen var 10 procent (24).

Resultat efter skatt blev 2,1 Mkr (4,7), vilket motsvarar 0,36 kr (0,79) per aktie.

INVESTERINGAR OCH KASSAFLÖDE

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,9 Mkr (6,2) och kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till 2,4 Mkr (1,3). Under perioden har 0,6 Mkr (0,6) aktiverats i form av nya projekt inom området reagens och kontroller.

Den 30 september 2016 uppgick likviditeten till 8,3 Mkr (9,2) och utöver det har MediRox en avtalad checkkredit om 1 Mkr.

FINANSIELL STÄLLNING

MediRox finansiella ställning är god. Soliditeten var vid periodens utgång 71 procent (75) och skuldsättningsgraden 41 procent (32).

Finansnettot under perioden blev 0,0 Mkr (0,0). Eget kapital per aktie uppgick till 3:28 kr (3:06).