Carisolv godkänd för försäljning i USA

Carisolvtm godkänd för försäljning i USA FDA, den amerikanska läkemedelsmyndigheten, har lämnat sitt godkännande för MediTeam att marknadsföra Carisolvtm i USA. MediTeam planerar lansering av Carisolvtm i USA under år 2002. Den amerikanska marknaden är världens största enskilda marknad med cirka 140 000 tandläkare och närmare 150 miljoner behandlingar av kariesangrepp per år. Carisolvtm är en metod för varsam kariesborttagning. Metoden minimerar användningen av borr och bedövning, men framför allt bevarar den så mycket som möjligt av den friska tanden. "Naturligtvis är detta ett viktigt steg för Carisolv", säger Claes Holmberg, MediTeams VD. "USA är en stor marknad det måste vi ha respekt för. Carisolv kommer att introduceras successivt med början hos universitet och opinionsbildare. Vi har redan påbörjat kontakter med amerikanska universitet för att låta dem pröva metoden och starta studier". MediTeam har kontakt med ett flertal amerikanska företag som har visat intresse av att få marknadsföra Carisolvtm i USA. FDA-godkännandet underlättar MediTeams förhandlingsposition. Erfarenheterna i Europa kommer att vara av stor betydelse vid valet av amerikansk samarbetspartner. För ytterligare information kontakta: Annette Ravenshorst Claes Holmberg Informationschef VD Tel. 031-336 91 21 Mobiltel. 0709-72 62 86 Mobiltel. 0708-25 45 47 annette.ravenshorst@mediteam.com claes.holmberg@mediteam.com MediTeam är ett svenskt dentalbolag som internationellt marknadsför nya metoder baserade på odontologisk forskning. För närvarande marknadsför bolaget två produkter. Dels Carisolvtm - den egenutvecklade metoden för vävnadsbevarande kariesborttagning, dels Osstelltm - ett unikt instrument för att mäta inläkning av dentala implantat. www.mediteam.com MediTeam Dental AB (publ). Göteborgsvägen 74. 433 63 Sävedalen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/02/20010702BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/02/20010702BIT00640/bit0001.pdf