Delårsrapport januari - mars 2001

Delårsrapport, januari - mars 2001 · Koncernens försäljning var 2,3 MSEK (2,2 MSEK). · Resultat efter finansnetto var -8,9 MSEK (-6,8 MSEK). · Antal behandlingar utförda av återköpskunder ökade med 25%. · 1 100 nya användare under perioden. · Carisolvtm power drive lanserad på IDS i Köln. · Antal behandlingar av återköpskunder i Tyskland ökar med omkring 300%. · Undersökningar visar att patienter önskar behandlingsmetoder som Carisolvtm. · Intervjuer förklarar skillnaderna mellan tandläkarnas och patienternas prioriteringar. · Försäljning och resultat Koncernens försäljning för perioden uppgick till 2,3 MSEK (2,2 MSEK). Antalet återköpskunder ökar och försäljningen av gel till återköpskunder ökar i motsvarade grad. Antalet behandlingar utförda av återköpskunder har enligt bolagets beräkningar ökat med 25%, från cirka 17 000 kvartal 1, 2000 till omkring 21 000 under motsvarande period i år. Totalt beräknas över 32 000 behandlingar ha utförts under perioden. Försäljningen av antalet startkit (instrument och gel) ut till tandläkare ökade med 10% från cirka 1 000 under kvartal 1, 2000 till cirka 1 100 under motsvarande period i år. Utvecklingen i Tyskland och Italien, som är de dominerande marknaderna i Europa, är tillfredsställande och går snabbare än på andra marknader. Det beror sannolikt på en högre närvaro för Carisolvtm i Tyskland och Italien, tack vare bolagets fokusering av sina satsningar på dessa länder. På den tyska marknaden ökar stadigt antalet återförsäljare, vilket medför att en allt högre andel av tandläkarna kan beställa Carisolvtm från sin huvudleverantör. På den italienska marknaden bearbetas tandläkarna av en aktiv säljorganisation som prioriterar produkten högre än vad som är fallet på ett flertal andra marknader. Bolaget anser dock att rekryteringen av nya användare går för långsamt på vissa marknader. MediTeam har därför genomfört ett flertal undersökningar för att analysera orsakerna. Undersökningarna beskrivs kortfattat i separat avsnitt nedan. Resultat Den ökade satsningen på att bygga upp marknadsorganisationen har medfört en viss ökning av rörelsens kostnader, vilka inklusive avskrivningar uppgick till 12,8 MSEK (9,2 MSEK). Samtliga utvecklingskostnader har kostnadsförts. Finansnettot uppgick till 1,6 MSEK (0,2 MSEK). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -8,9 MSEK (-6,8 MSEK). Fakta talar för Carisolvtm Carisolvtm är den enda metod som enbart avlägsnar karies och inte frisk vävnad. Traditionella metoder som borrning avverkar däremot frisk vävnad lika effektivt som karierad, och tanden får utstå en traumatisk behandling. Det är en uppenbar fördel att kunna minimera traumat och bevara så mycket som möjligt av den friska tanden. På så vis minskar risken för onödiga rotfyllningar och andra komplikationer som kan leda till förlust av tanden. Carisolvtm innebär en varsam kariesborttagning som dessutom i de flesta fall är helt smärtfri. Bedövningssprutan kan oftast undvikas helt. Mer än 60 vetenskapliga referenser och undersökningar stödjer ovanstående påståenden och visar dessutom att metoden är lika säker och effektiv som den traditionella borrmetoden samt att patienterna väljer Carisolvtm, om de får ordentlig information om metoden. Över 50 universitet utbildar redan sina studenter i metoden. Det är ovanligt att en ny dental metod så tidigt accepteras av ledande tandläkarhögskolor. Idag behandlar cirka 2 000, av världens nästan 1 miljon, tandläkare sina patienter med Carisolvtm. Fler än 200 000 patienter har hittills blivit behandlade. Tre av världens största dentala marknader har ännu inte startat: USA, Japan och Brasilien. MediTeam bedömer att en metod med så stora fördelar på sikt kommer att användas rutinmässigt av flertalet av världens tandläkare. Det är inte rimligt att frisk tandvävnad, helt i onödan, tas bort från patienternas tänder. Marknadsundersökningar Det är känt att det tar lång tid att förändra tandläkarnas arbetssätt. Det är en ovanligt stor utmaning att övertyga tandläkare att använda borren i betydligt mindre utsträckning. De stora patientfördelarna med Carisolvtm måste emellertid innebära att en förändring kommer att ske. För att bättre förstå orsaken till den långsamma försäljningsutvecklingen har MediTeam genomfört ett flertal intervjuundersökningar med tandläkare, såväl användare som icke- användare samt med patienter. En tydlig bild, av helt olika synsätt på tandvård och patientbehov, hos de olika grupperna framträder. Framförallt ser man stora skillnader mellan majoriteten av patienternas behov och hur flertalet tandläkare uppfattar situationen. Intervjuundersökningar med patienter Patientundersökningar har genomförts, i Sverige och utomlands, för att bättre förstå hur patienterna upplever tandläkarbesöken, behandling med borr och med Carisolvtm samt vad patienterna främst prioriterar vid val av behandling. En tydlig bild av behoven framträder genom undersökningarna, vilken visar att patienterna; · Vill ha skonsamma behandlingsalternativ som underlättar tandens långsiktiga överlevnad. · Önskar så smärtfria alternativ som möjligt. · Vill ha god information om olika behandlingsalternativ så att de kan vara delaktiga i besluten om vilken behandling som ska väljas. · I allmänhet är oroliga inför tandläkarbesöken och vill helst slippa borren. · Efter behandling med Carisolvtm har minskat sin oro avsevärt. · Väljer Carisolvtm framför borren om de får chansen. · Uppskattar särskilt att Carisolvtm sparar den friska delen av tanden. Intervjuundersökningar med tandläkare I internationella enkätundersökningar har svar erhållits från cirka 150 användare och icke-användare av Carisolvtm i fyra länder. Därutöver har ett femtiotal tandläkare i Sverige djupintervjuats. Ett tjugotal av dessa var icke-användare av Carisolvtm. Relativt stora generella skillnader i synsätt avslöjas mellan olika grupper. Två kategorier av användare kan identifieras; · Vissa tandläkare använder Carisolvtm generellt och informerar samtliga patienter om metoden. Dessa tandläkare prioriterar särskilt att undersöka och uppfylla patienternas behov. För denna grupp är det viktigt att arbeta för att tänderna skall hålla länge. · Andra tandläkare använder Carisolvtm främst som ett hjälpmedel för att underlätta i specifika situationer, som exempelvis vid behandling av barn, oroliga patienter, djupa pulpanära angrepp eller vid rotkaries. Många av icke-användarna har enligt undersökningen generellt ett annat synsätt; · De tycker inte att det är viktigt att undersöka patienternas önskemål och inte heller att informera om nya behandlingsalternativ. · De anser att tandläkaren ensam skall besluta om vilken metod som bör väljas i en specifik situation. · De prioriterar snabbhet framför varsamhet i valet av behandlingsmetod. Slutsatser MediTeams undersökningar visar att det är en klar skillnad mellan hur patienterna önskar bli behandlade och hur tandläkare arbetar idag. Carisolvtm är en behandlingsmetod som i stor utsträckning uppfyller patienternas behov av varsamhet och minimerad smärta. Många tand-läkare underskattar dessa patientbehov och föredrar därför traditionella metoder för att laga hål. MediTeam har hittills informerat tandläkarna om metodens fördelar i vissa indikationsområden där det varit uppenbart att Carisolvtm kan användas för att undvika eventuella problem. Behandling av barn, djupa kaviteter och rotkaries har speciellt framhållits. Carisolvtm är dock en metod för daglig kariesborttagning och i framtiden måste informationen i betydligt större utsträckning inriktas mot att visa tandläkarna vad som framkommit i patientundersökningarna. Carisolvtm är ett behandlingsalternativ som uppfyller flertalet patienters behov av smärtfri lagning och som bidrar till tandens långsiktiga överlevnad. Carisolvtm power drive - unikt instrument för enklare behandling Under den internationella dentalmässan IDS i Köln i slutet av mars, som besöktes av cirka 60 000 personer, lanserade MediTeam det nya maskindrivna instrumentet Carisolvtm power drive. Kliniska demonstrationer gav hundratals tandläkare möjlighet att pröva Carisolvtm. Sedan senhösten 2000 har power drive utvärderats hos svenska och tyska kliniker. Uppemot ett femtiotal har nu kommit igång att utvärdera den nya tekniken att arbeta med Carisolvtm. Den senaste uppföljningen omfattar över 400 patienter från närmare 30 kliniska centra. Slutsatserna från tidigare uppföljningar kvarstår; · Så gott som samtliga patienter rapporterade att de inte upplevde något eller endast ringa obehag. · En stor majoritet av patienterna ser mycket få likheter med borren och föredrar att bli behandlade med power drive. · Tandläkarna bedömde att de kliniska resultaten var lika goda med power drive som med handinstrument. Ovanstående fakta överensstämmer med tidigare data rapporterade vid uppföljning där handinstrumenten användes. Majoriteten av tandläkarna som använder power drive framhåller framför allt att: · power drive är ett snabbare och enklare sätt att arbeta med Carisolvtm · liksom tidigare används borr initialt för att vid behov öppna upp kaviteten · det är enkelt att lära sig att använda power drive och att det är ett bekvämt arbetssätt. Carisolvtm power drive har ett flertal unika egenskaper som tidigare inte varit tillgängliga inom tandvården. Power drive arbetar vid mycket låga varvtal som minimerar ljudnivå och smärta. Den har en unik momentbegränsning som hjälper till att skydda det friska dentinet. Ytterligare en viktig egenskap är att power drive på ett enkelt sätt kan skifta mellan kraftfullare respektive försiktigare kariesborttagning. MediTeam räknar med att Carisolvtm power drive på sikt kommer att öka tandläkarnas intresse för att börja arbeta med metoden. Power drive har en stor försäljningspotential eftersom samtliga allmäntandläkare utgör målgrupp. Carisolvtm power drive skyddas av ett flertal patent och patentansökningar. Forskning och utveckling Den pågående produktutvecklingen inriktas framför allt mot att göra metoden snabbare och enklare för tandläkarna att använda. Carisolvtm power drive är ett viktigt exempel på sådan utveckling, men även annan förbättrad teknik utvecklas för närvarande i samarbete med forskningsinstitutioner och kliniska centra i Sverige och utomlands. Ett flertal förbättringar kommer att introduceras under de närmaste två åren. Den vetenskapliga referenslistan ökar stadigt och dokumenterar metodens säkerhet och effektivitet samt dess kliniska användning. Referenslistan omfattar över 50 publikationer och kan hämtas från MediTeams hemsida www.mediteam.com. MediTeam har optionsrätt att förvärva patent och patentansökningar inom ett flertal andra dentala områden. I samarbete med ledande forskare, vid svenska och utländska universitet, driver bolaget ett flertal projekt som syftar till att utveckla nya kliniska produkter och metoder för den internationella dentalmarknaden. Enligt bolagets bedömningar kommer de första produktlanseringarna utanför området Carisolvtm att kunna inledas om cirka 3 år. Marknadsutveckling Ett flertal aktiviteter pågår i syfte att väsentligt öka närvaron på de viktigaste marknaderna för att uppnå en snabbare internationell marknadsutveckling. Rekrytering av nya användare görs på prioriterade marknader genom PR- och informationskampanjer, pressmöten och utskick till journalister. Till regelbundna användare görs utskick om nyheter, vidareutveckling och nya kliniska erfarenheter av Carisolvtm. Viktiga förutsättningar för den fortsatta marknadsutvecklingen är att tandläkarna får ta del av den information MediTeam har beträffande patienternas behov av en varsammare kariesbehandling. Ett smärtfritt alternativ som är skonsamt mot den friska tandsubstansen är mycket viktigare för patienterna än vad tandläkarna i allmänhet inser. Resultaten från undersökningarna kommer att publiceras i ledande tandläkartidskrifter. Patienterna är de som vinner mest på behandling med Carisolvtm och de är beredda att betala mer för ökad vårdkvalitet. Det är därför viktigt att patienterna informeras om möjligheterna att bli behandlade med den nya metoden. En särskild hemsida, www.carisolv.com, för allmänheten har introducerats och informationskampanjer testas i Sverige och Tyskland. Sverige Försäljningen av gel till återköpskunder ökar jämfört med föregående år. Antalet patientbehandlingar utförda av återköpskunder har ökat med 35%, från cirka 4 000 behandlingar under kvartal 1, 2000 till ungefär 5 500 under motsvarande period i år. Totalt beräknas nästan 6 000 behandlingar ha utförts i Sverige under perioden. Tyskland Tyskland är för närvarande en av MediTeams mest prioriterade marknader. Den positiva utveckling i Tyskland som inleddes i och med bolagets ökade närvaro har fortsatt under första kvartalet. Antal behandlingar gjorda av återköpskunder under perioden har ökat med omkring 300% till cirka 3 500, jämfört med kvartal 1, 2000. Tyskland är för närvarande, jämte Italien, försäljningsmässigt MediTeams viktigaste marknad. Genom det egna dotterbolaget i Düsseldorf koordineras de tyska marknadsaktiviteterna. Annonsering sker regelbundet i de största tandläkartidningarna. Ett samarbete har inletts med ett Public Relations företag i syfte att genomföra informationskampanjer för tandläkare och patienter. PR-verksamheten kommer att pågå under hela år 2001. Italien Efter Tyskland, är Italien den ledande dentalmarknaden i Europa. Carisolvtm har fortsatt att ha en starkare utveckling i Italien än på andra marknader. Genom införandet av de nya billigare instrumenten har försäljningen i kronor räknat minskat under perioden med 0,5 MSEK jämfört med kvartal 1, 2000. Antalet återköpskunder och antalet behandlingar utförda av dessa är snart i nivå med den svenska marknaden. Rekrytering av nya användare går emellertid avsevärt snabbare i Italien. AstraZeneca offentliggjorde i januari att Dentsply International övertar försäljningen av AstraZenecas italienska dentalverksamhet. Sedan dess har diskussioner pågått för att undersöka förutsättningarna för marknadsutvecklingen av Carisolvtm i Italien. MediTeam avser att fatta beslut om fortsättningen under våren. Frankrike och Spanien Under perioden har Laboratorios Inibsa S.A lanserat Carisolvtm på den spanska marknaden. Lanseringen är väl uppbackad av ett flertal av de spanska universiteten och Carisolvtm har mötts av ett stort intresse bland spanska tandläkare. I Frankrike har tandläkarhögskolan i Paris avslutat sina studier av Carisolvtm med positiva resultat. MediTeam har sedan tidigare tecknat distributionsavtal med Laboratoire Pharmadent. USA, Japan och Brasilien FDA-inspektion inför den amerikanska produktregistreringen genomfördes hos MediTeam i april. Bolaget har ännu inte fått besked om när godkännandet kan förväntas. Bolagets förankringsarbete hos ledande amerikanska universitet pågår. Denics, MediTeams japanske distributör, har låtit samtliga större japanska universitet och ledande opinionsbildare utprova metoden och beräknar att inleda lansering senast två månader efter att produktregistrering erhållits. Denics har meddelat att japanska myndigheter avvaktar utvecklingen av registreringssituationen i USA. Brasilien är den fjärde största dentalmarknaden i världen. Lansering planeras så snart myndigheter givit tillstånd att producera och lagerhålla i landet. Koncernens likviditet och finansiella ställning Kassa, bank och kortfristiga placeringar uppgick per 2001-03-31 till 105,2 MSEK (152,0 MSEK varav 11,5 MSEK avser emissionskostnader). Det egna kapitalet uppgick till 115,4 MSEK (149,9 MSEK). Soliditeten var 95%. Koncernens finansiella resurser beräknas räcka till ytterligare cirka tre års verksamhet i nuvarande nivå, vilket är enligt plan. Övrigt Vid periodens utgång var 26 personer anställda i koncernen. Investeringar i maskiner och inventarier uppgår till 0,3 MSEK. Dotterbolaget Medi Team Dentalutveckling i Göteborg AB, org nr 556585- 4393 bedriver ingen verksamhet, har inga anställda och inga tillgångar utöver likvida medel motsvarande aktiekapitalet. Aktiekapitalet i dotterbolaget uppgår till 0,1 MSEK. Aktiekapitalet i dotterbolaget MediTeam Dental Deutschland GmbH uppgår till 25.000 EUR (0,2 MSEK). Aktiekapitalet i dotterbolaget MediTeam do Brasil LTDA uppgår till 1000 BRL (5 KSEK). MediTeam Dental AB innehar 99,9% av aktierna i MediTeam do Brasil LTDA. Då koncernförhållandet uppstått under år 2000 avser uppgifter för kvartal 1 år 2001 och helåret 2000 koncernen, medan jämförelsetalen för kvartal 1 år 2000 avser moderbolaget. Redovisnings- och värderingsprinciperna är oförändrade jämfört med årsredovisningen för 2000. Koncernen Moderbolaget Koncernen 2001 2000 2000 RESULTATRÄKNING (KSEK) Kvartal 1 Kvartal 1 januari - jan - mar jan - mar december Nettoomsättning * 2 298 2 165 7 845 Övriga intäkter 0 42 150 Rörelsens kostnader -12 338 -8 860 -43 099 Avskrivningar -441 -365 -1 699 Rörelseresultat -10 481 -7 018 -36 803 Finansiellt netto 1 614 228 4 474 Resultat efter finansiella -8 867 -6 790 -32 329 poster Skatt på periodens 0 0 -13 resultat Periodens resultat -8 867 -6 790 -32 342 Koncernen Moderbolaget Koncernen BALANSRÄKNING (KSEK) 2001-03-31 2000-03-31 2000-12-31 Anläggningstillgångar 6 192 5 430 6 321 Omsättningstillgångar Övriga 10 016 7 660 10 611 omsättningstillgångar Kassa, bank och 105 153 151 956 113 281 kortfristiga plac Summa tillgångar 121 361 165 046 130 213 Eget kapital ** 115 443 149 874 124 328 Kortfristiga skulder 5 918 15 172 5 885 Summa eget kapital och 121 361 165 046 130 213 skulder Koncernen Moderbolaget Koncernen 2001-03-31 2000-03-31 2000-12-31 NYCKELTAL Antal aktier vid periodens 6 940 649 6 940 649 6 940 649 slut Genomsnittligt antal 6 940 649 3 474 470 6 074 104 aktier Soliditet, % 95,1 90,8 95,5 Avkastning på eget -7,4 -8,0 -45,1 kapital, % Avkastning på totalt -7,0 -6,8 -39,2 kapital, % Eget kapital per aktie, 16,63 21,59 17,91 SEK Resultat per aktie före -1,28 -1,95 -5,32 utspädning, SEK Resultat per aktie efter -1,25 -1,86 -5,20 utspädning***, SEK P/E-tal neg neg neg KASSAFLÖDESANALYS (KSEK) Kassaflöde från den -7 798 4 731 -31 664 löpande verksamheten Kassaflöde från -330 -349 -2 629 investeringsverksamheten Kassaflöde från 0 127 504 127 504 finansieringsverksamheten Förändring av likvida medel och kortfristiga placeringar -8 128 131 886 93 211 Likvida medel och kortfristiga placeringar 113 281 20 070 20 070 vid årets början Likvida medel och kortfristiga placeringar 105 153 151 956 113 281 vid årets slut * Nettoomsättningens Koncernen Moderbolaget Koncernen fördelning 2001 2000 2000 Kvartal 1 Kvartal 1 januari- jan - mar jan - mar december Sverige 266 231 755 Norden, exkl Sverige 112 103 427 Europa, exkl Norden 1674 1433 5 693 Övriga marknader 246 398 970 Summa 2 298 2 165 7 845 **Eget kapital Koncernen Moderbolaget Koncernen 2001-03- 2000-03-31 2000-12-31 31 Eget kapital vid årets 124 328 19 160 19 160 ingång Nyemission 0 137 504 137 504 Årets förlust -8 867 -6 790 -32 342 Omräkningsdifferens -18 0 6 Eget kapital vid årets 115 443 149 874 124 328 utgång *** Efter utspädning vid full teckning av 166 155 aktier genom optionsrätter för anställda samt vissa till bolaget knutna konsulter. Tidpunkter för ekonomisk information Årsredovisningen för år 2000 samt delårsrapporter kan hämtas från bolagets hemsida www.mediteam.com alternativt beställas från bolaget. Delårsrapport för januari - juni 2001 16 augusti, 2001 Delårsrapport för januari - september 2001 16 oktober, 2001 Sävedalen den 24 april 2001 Claes Holmberg Verkställande direktör Denna delårsrapport har ej granskats av bolagets revisor. För ytterligare information kontakta: Claes Holmberg Annette Ravenshorst VD Informationschef Mobiltel. 0708-25 45 47 Mobiltel. 0709-72 62 86 claes.holmberg@mediteam.com annette.ravenshorst@mediteam.com Roy Jonebrant Administrativ chef Mobiltel. 0708-48 12 36 roy.jonebrant@mediteam.com MediTeam är ett svenskt dentalbolag som internationellt marknadsför nya behandlingsmetoder baserade på odontologisk forskning. För närvarande utvecklar och marknadsför MediTeam Carisolvtm - en metod för vävnadsbevarande kariesborttagning med ett minimum av smärta och trauma för patienten. www.mediteam.com MediTeam Dental AB (publ). Göteborgsvägen 74. 433 63 Sävedalen. Tel: 031- 336 91 00. Fax: 031-336 91 91. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/24/20010424BIT01420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/24/20010424BIT01420/bit0001.pdf