MediTeam kallar till ordinarie bolagsstämma

MediTeam kallar till ordinarie bolagsstämma Aktieägarna i MediTeam Dental AB (publ) kallas härmed till ordinarie bolagsstämma tisdagen den 24 april 2001, kl. 17.00 på Radisson SAS Hotel Strand, konferenssalen Maritime, Nybrokajen 9 i Stockholm. Anmälan Aktieägare skall för att få delta i bolagsstämman: dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken torsdagen den 12 april 2001, dels anmäla sitt deltagande till bolaget senast fredagen den 20 april 2001 kl. 16.00 per post på adress Göteborgsvägen 74, 433 63 Sävedalen, per telefax 031-336 91 91, per e-mail på adress 2000@mediteam.com eller per telefon 031-336 91 00. Vid anmälan bör uppges namn, personnummer/organisationsnummer samt registrerat aktieinnehav. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste i god tid före den 12 april 2001 genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att få rätt att delta i bolagsstämman. Förslag till dagordning 1. Stämmans öppnande 2. Val av ordförande vid stämman 3. Upprättande och godkännande av röstlängd 4. Godkännande av dagordningen 5. Val av en eller två justeringsmän 6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad 7. Anförande av verkställande direktören 8. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse 9. Beslut om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen 10. Beslut om disposition av bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen 11. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören 12. Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer samt eventuella suppleanter 13. Beslut om arvoden åt styrelsen och revisorerna 14. Val av styrelse och revisorer samt eventuella suppleanter 15. Styrelsens förslag till beslut om antagande av personaloptionsprogram 16. Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av skuldförbindelser förenade med avskiljbara optionsrätter 17. Övriga frågor 18. Stämmans avslutande P. 10 Disposition av bolagets resultat Styrelsen föreslår att utdelning för räkenskapsåret 2000 inte lämnas. P. 14 Val av styrelse och revisorer Ett förslag till val av styrelse håller på att utarbetas inom en grupp av bolagets större aktieägare och kommer att offentliggöras före bolagsstämman. Vid ordinarie bolagsstämma 1999 valdes auktoriserade revisorerna Anders Wiger och Leif Lindqvist, båda från Ernst & Young, till ordinarie revisor respektive revisorssuppleant för en period om fyra år. I samråd med Ernst & Young föreslås nu att Anders Wiger och Anders Windt från Ernst & Young väljs till ordinarie revisorer och att Leif Lindqvist avträder som revisorssuppleant. P. 15 Antagande av personaloptionsprogram Styrelsen föreslår att bolagsstämman antar ett optionsprogram som innebär att koncernens nuvarande och framtida anställda tilldelas köpoptioner, vilka berättigar optionsinnehavaren att förvärva aktier i bolaget. Lösenpriset för optionerna skall i allt väsentligt motsvara marknadsvärdet på bolagets aktie vid tidpunkten för utställandet av optionerna och under förutsättning att optionsinnehavaren vid tidpunkten för utnyttjandet fortfarande är anställd i koncernen. Optioner skall kunna utställas av bolaget eller andra koncernbolag. Optionsprogrammets föreslås omfatta sammanlagt högst 350 000 optioner, varvid bolagets verkställande direktör skall kunna tilldelas högst 20 000 optioner samt övriga medarbetare högst 10 000 optioner vardera. Fördelningen av optioner skall bestämmas av styrelsen varvid bland annat den anställdes utbildning och erfarenhet skall beaktas. Styrelsen skall med tillämpning av ovan angivna riktlinjer äga rätt att besluta om de närmare villkoren för optionsprogrammet. Syftet med det föreslagna optionsprogrammet är att skapa förutsättningar för att behålla och rekrytera kompetent personal till koncernen. Styrelsen anser att införande av ett optionsprogram enligt ovan är till fördel för bolaget och aktieägarna. P. 18 Bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av skuldförbindelser förenade med avskiljbara optionsrätter Styrelsen föreslår att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, längst intill tiden för nästa ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om emission av skuldförbindelser förenade med sammanlagt högst 465.500 avskiljbara optionsrätter som vardera berättigar till nyteckning av en aktie i bolaget. Rätt att teckna skuld förbindelser skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma helägt dotterbolag inom koncernen. Om bemyndigandet utnyttjas fullt ut och om samtliga 465.500 optionsrätter utnyttjas för teckning av aktier kommer bolagets aktiekapital att öka med 232.750 kronor, motsvarande cirka 6,3 procent av aktiekapitalet. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att säkerställa fullgörande av optionsutfästelser enligt optionsprogrammet ovan samt att täcka administrativa kostnader samt sociala avgifter som kan uppkomma med anledning av programmet. Övrigt Optionsprogrammet innebär att anställda i koncernen tilldelas köpoptioner vilka berättigar till förvärv av aktier i bolaget. Sådana överlåtelser faller under lagen (1987:464) om vissa riktade emissioner i aktiemarknadsbolag m.m. (Leolagen), vilket innebär att beslut om antagande av optionsprogrammet är giltigt endast om det biträds av minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna. Styrelsens fullständiga förslag till beslut enligt ovan kommer att hållas tillgängliga hos bolaget på adress Göteborgsvägen 74, 433 63 Sävedalen från och med den 17 april 2001 och skickas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Göteborg i mars 2001 MediTeam Dental AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta: Annette Ravenshorst Claes Holmberg Informationschef VD Tel. 031-336 91 21 Tel. 031-336 91 01 Mobiltel. 0709-72 62 86 Mobiltel. 0708-25 45 47 annette.ravenshorst@mediteam claes.holmberg@mediteam.com .com Roy Jonebrant Administrativ chef Tel. 031-336 91 18 Mobiltel. 0708-48 12 36 roy.jonebrant@mediteam.com MediTeam är ett svenskt dentalbolag som internationellt marknadsför nya behandlingsmetoder baserade på odontologisk forskning. För närvarande utvecklar och marknadsför MediTeam Carisolvtm - en metod för vävnadsbevarande kariesborttagning med ett minimum av smärta och trauma för patienten. www.mediteam.com MediTeam Dental AB (publ). Göteborgsvägen 74. 433 63 Sävedalen. Tel: 031-336 91 00. Fax: 031-336 91 91. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/23/20010323BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/23/20010323BIT00830/bit0001.pdf