Välrenommerad tandläkarprofil i MediTeams styrelse

Välrenommerad tandläkarprofil i MediTeams styrelse Sverker Toreskog, en av landets internationellt mest kända tandläkare tar plats i MediTeams styrelse. "Jag har valt att gå in i MediTeams styrelse för att på så vis stödja en väldigt angelägen förändring av tandvården", säger tandläkare Toreskog. MediTeams bolagsstämma valde den 24 april in Sverker Toreskog i styrelsen. Det är första gången den ledande tandläkarprofilen, som under många år spelat en central roll i den odontologiska utvecklingen, accepterat ett erbjudande om en styrelseplats. Han gör det för att i ökad utsträckning medverka i utvecklingen mot mer vävnadsbevarande och patientorienterad tandvård. "I min kliniska verksamhet har jag alltid strävat efter att arbeta varsamt för tandens långsiktiga överlevnad. Tidigare hade vi inte alltid bra metoder för att begränsa riskerna för tanden. När man reparera en tand med hjälp av borren är det svårt att inte ta bort frisk vävnad och att inte utsätta tanden för trauma som på sikt kan åstadkomma skada. Med Carisolv kan man borra mycket mindre och därmed minska riskerna för efterföljande skador. Att mina patienter upplever tandläkarbesöket mycket mer positivt genom att behandlingen oftast är smärtfri gör ju inte saken sämre", menar Sverker Toreskog. Han är medveten att det kommer ta tid att genomföra förändringen mot mer varsam tandvård. Varsamheten i sig innebär ju att behandlingen tar lite längre tid, och tandläkare är vana att borra. "Att ändra beteendet hos en yrkeskår är inte gjort över natten. Tandläkare har behövt använda borren till det mesta i sitt kliniska arbete. Nästa generation tandläkare kommer att ha ett annat synsätt", säger Sverker Toreskog och fortsätter "Det är ju redan många universitet som lär tandläkarstudenterna hur man med hjälp av Carisolv kan arbeta sparsamt med borren. Vi kommer att se stora förändringar och Carisolv är ett mycket bra exempel på hur man börjar arbeta mer vävnadsbevarande inom tandvården, men det utvecklas även inom andra tandvårdsområden." "När man ersätter delar av tänder som gått förlorade finns det numera metoder som tillåter tandläkaren att minimera borttagningen av frisk vävnad. Man kan klistra på ytterst tunna skikt av porslinsmaterial på ett sätt som möjliggör mycket god hållfasthet. De här nya metoderna är för bra för att de inte på sikt ska bli rutinmetoder som erbjuds alla patienter", avslutar tandläkare Toreskog Sverker Toreskog mottog 1999 Svenska Tandläkaresällskapets förtjänstmedalj, en av sällskapets finaste utmärkelser som endast delas ut vart tredje år. År 2000 promoverades han till odontologie hedersdoktor vid medicinska fakulteten, Göteborgs Universitet. Förutom kliniskt arbete ägnar Sverker Toreskog en stor del av sin tid åt föreläsningar. För ytterligare information kontakta: Annette Ravenshorst Claes Holmberg Informationschef, MediTeam VD, MediTeam Tel. 031-336 91 21 Tel. 031-336 91 01 Mobiltel. 0709-72 62 86 Mobiltel. 0708-254547 annette.ravenshorst@mediteam. claes.holmberg@mediteam.com com Sverker Toreskog Tel: 031- 18 11 90 MediTeam är ett svenskt dentalbolag som internationellt marknadsför nya behandlingsmetoder baserade på odontologisk forskning. För närvarande utvecklar och marknadsför MediTeam Carisolvtm - en metod för vävnadsbevarande kariesborttagning med ett minimum av smärta och trauma för patienten. www.mediteam.com MediTeam Dental AB (publ). Göteborgsvägen 74. 433 63 Sävedalen. Tel. 031-336 91 00. Fax 031-336 91 91. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00670/bit0001.pdf