Bokslutskommuniké 2001

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2001 * Den i delårsrapporten för perioden januari - september 2001 redovisade intäktsfördröjningen har medfört en lägre nettoomsättning för fjärde kvartalet, jämfört med bolagets prognoser vid årets början Nettoomsättningen under det sista kvartalet uppgick till MSEK 0,6 (3,7). Nettoomsättningen för helåret var MSEK 2,6 (5,5). * Rörelseresultat för det fjärde kvartalet blev MSEK -8,3 (-5,5). För helåret blev rörelseresultatet MSEK -33,4 (-15,5) * Bolagets strategi med fokus mot läkemedelsindustrin i kombination med ett genomfört åtgärdsprogram har medfört sänkta kostnader, vilket beräknas ge effekter från och med januari 2002 * PocketAid verksamheten såldes till Sigma Kommun & Landsting med överlåtelse per 2002-01-01 * Styrelsen har beslutat att återuppta planerna på en ansökan om notering av företagets aktie på Stockholmsbörsens O-lista * Likviditetssituationen är ansträngd. Förhandlingar med investerare pågår Rapport för fjärde kvartalet 2001 och bokslutskommuniké för 2001 Detta är Meditelligence Bolagets affärsidé är att på den internationella marknaden utveckla och marknadsföra kunskapsbaserade, portabla IT-system som förenar människa och teknik inom läkemedels-industrin. Meditelligence har sedan starten 1996 utvecklat produkter inom medicinsk teknik. Bolaget har idag två affärsområden; PocketPharma, en mobil applikation för kliniska tester och läkemedelsprövningar och mediPal för individuellt anpassad medicinering och bättre "compliance". (Med compliance menas följsamhet till ordinerad medicinering.) Bolaget startade sin kommersialiseringsfas det första kvartalet 2001. Ekonomisk översikt för 4:e kvartalet · Nettoomsättningen uppgick till MSEK 0,6 (3,7). Den under kvartalet låga omsättningen beror på att ledtiderna i försäljningsprocessen visat sig vara längre än vad som inledningsvis förutsågs. · Rörelsens kostnader uppgick till MSEK 9,6 (9,5) · Rörelseresultatet före finansiella poster var MSEK -8,3 (-5,5) · Kostnaden för koncernens FoU uppgick till MSEK 1,5 av vilket 0,6 har aktiverats · Koncernens disponibla likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till MSEK 0,3 (25,0) · Kortfristig finansiering från en av bolagets huvudägare har erhållits om MSEK 5,0 Verksamheten i sammandrag för 4:e kvartalet Affärsområdet PocketPharma har under kvartalet intensifierat marknadsbearbetningen i Europa genom sin etablering i Storbritannien. Vidare för bolaget diskussioner med flera läkemedelsbolag avseende mediPAL och projektetableringar fortsätter. Meditelligence har sålt affärsområdet PocketAid samt webbhotellsrörelsen i dotterbolaget Prenordia Integration AB. Bolagets strategi med fokus mot läkemedelsindustrin har medfört sänkta kostnader. Full effekt av detta kommer att uppstå från januari 2002. Åtgärder för en förstärkning av likviditeten pågår. Koncernens nyckeltal i sammanfattning Okt - Dec Helår (Belopp i KSEK) 2001 2000 2001 2000 Nettoomsättning 649 3 736 2 617 5 465 Rörelseresultat -8 344 -5 539 -33 411 -15 538 Resultat efter finansnetto -8 745 -10 575 -34 028 -20 870 Vinst per aktie -1,72 -2,88 -7,09 -6,88 Kassaflöde -649 23 521 -24 716 25 020 Soliditet 35% 60% 35% 60% Kassalikviditet 14% 189% 14% 189% Medelantal anställda 27 22 27 22 Investeringar, finansiering och likviditet Under 4:e kvartalet har bolaget aktiverat utvecklingskostnader för MSEK 0,8 (0,2) och investerat i maskiner och inventarier för MSEK 0,3 (0,4). Ett flertal parallella aktiviteter har pågått i syfte att med kraft förbättra bolagets likviditet. Bland annat har alla icke strategiska projekt avyttrats. Avyttringarna medför ett mindre likviditetstillskott och en lägre kostnadsnivå med effekt från 2002-01-01. Styrelsen har för avsikt att genomföra en riktad nyemission till institutionella placerare. Koncernens disponibla likvida medel uppgick per 2001-12-31 till MSEK 0,3 (25,0). Därutöver finns ett lånelöfte om MSEK 5,0 från en av bolagets huvudägare, utöver den kortfristiga kredit som utnyttjades under fjärde kvartalet 2001. Den utökade krediten beräknas utnyttjas fullt ut under första kvartalet 2002. Ekonomisk utveckling Rörelseresultatet uppgick till MSEK -8,3 (-5,5) för det 4:e kvartalet. Försämringen jämfört med föregående år beror på att faktureringen varit lägre p.g.a. en stor engångsorder under det sista kvartalet 2000. Jämfört med motsvarande kvartal föregående år är rörelsens kostnader MSEK 0,1 högre. Personal Den 31 december 2001 hade koncernen 27 anställda, 12 kvinnor och 15 män. Meditelligence är fortsatt framgångsrikt i rekryteringen av kvalificerad personal inom samtliga områden. Moderbolaget Verksamheten i moderbolaget Meditelligence AB (publ) skall främst vara av koncernsamordnande karaktär. Tillgångarna består huvudsakligen av aktier och andelar i dotterbolag samt aktiverade utvecklingskostnader. Bolagets nettoomsättning uppgick under 2001 till MSEK 1,3. Resultatet efter finansnetto uppgick till MSEK -36,3. Antal utestående aktier uppgick per 2001-12-31 till 5.085.014. Under räkenskapsåret 2000 genomförde bolaget tre separata optionsprogram för de anställda innebärande att 200.000 nya aktier kan tecknas med varierande förfallotidpunkt under perioden 2002-01-01 till 2004-01-31. Om samtliga teckningsoptioner konverteras till aktier uppgår utspädningseffekten till 3,9 procent beräknad enligt Redovisningsrådets rekommendation. Vid en extra bolagsstämma den 18 september 2001 bemyndigades styrelsen att intill tiden för nästa ordinarie bolagsstämma fatta beslut om utgivande av sammanlagt högst 1.000.000 aktier, vilket vid full anslutning kan medföra en utspädning på 19,7 %. I samband med bryggfinansiering/lånelöfte från huvudägare har under januari 2002 beslut fattats om emission av 120.000 optionsrätter varav 60.000 redovisats per 2001-12-31. Helåret Bolagets verksamhet har under 2001 varit inriktad på marknadsetablering, med bibehållen hög takt i produktutvecklingen. Bolaget har som följd av intäktsförskjutningar genomfört ett omfattande åtgärdsprogram, som har medfört en mer fokuserat strategi, riktad mot läkemedelsindustrin. De verksamheter som bedömts ligga utanför denna inriktning har avyttrats. Ett omfattande arbete har genomförts för att strukturera arbetsprocesser, rutiner och kvalitetssäkringsrutiner - detta för att möta de omfattande krav som ställs på Meditelligence från den internationella läkemedelsindustrin. PocketAid-verksamheten infriade inte intäktsförväntningarna och styrelsen beslutade därför i juni om avyttring av PocketAid. Ett avtal avseende avyttring av hela verksamheten tecknades under senare delen av december. PocketPharma har under året genomfört en omfattande marknadskartläggning. Strategivalet om både direktkontakt och partnerskap har visat sig rätt. En hög marknadsacceptans har blivit bekräftad, med totalt åtta nya kontrakt varav sju till befintliga kunder inom läkemedelsindustrin. Läkemedelsbolagens inköpsmönster, präglas av långa ledtider i försäljningsprocessen med pilotaffärer som ett första steg. Detta har medfört en intäktsfördröjning på c:a nio månader, jämfört med bolagets tidigare prognoser. Den internationella etableringen, med start i Storbritannien under det fjärde kvartalet, har ökat bolagets säljkapacitet betydligt. En andra s.k. "Quality-audit" genomfördes av ett läkemedelsbolag under hösten och Bolaget blev återigen godkänt enligt läkemedelsbranschens stränga regler. mediPal har utvecklats vidare, både till sin tekniska plattform och inom vissa enskilda terapiområden. En etablering av marknadsorganisation har skett genom ytterligare anställningar. mediPal Parkinson har varit i test på patienter som användare vid Lunds Universitets sjukhus och vid Sahlgrenska Universitets sjukhuset. De slutgiltiga erfarenheterna har utvärderats och bearbetats och i slutet av året kunde en tre månaders introduktionsplan beslutas. Lansering sker i mars 2002. Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång Avyttring av verksamheten inom PocketAid har genomförts med en positiv resultateffekt i januari 2002 om MSEK 0,7. Avyttringen medför att antalet anställda minskar med fem personer. Under januari har ytterligare kunder tillkommit. Ny order har kommit från en av våra befintliga kunder. Bolaget har även fått en viktig order från ett av de globala läkemedelsbolagen. Detta är Meditelligence första order utanför Sverige. Dotterbolag är nu bildade för respektive affärsområde från 2002-01-01. Rekryteringen av respektive dotterbolags ledningsfunktioner beräknas vara genomförd under första kvartalet 2002. Styrelsen har genom att emittera ett förlagslån om SEK 1.000 med 120.000 vidhängande optionsrätter utnyttjat del av bolagsstämmans bemyndigande. Detta har utnyttjats i samband med bryggfinansieringen från huvudägare, omfattande ett kortfristigt lån på ytterligare MSEK 5. Framtida utveckling Framtidsutsikten för Meditelligence verksamhet bedöms vara god inom båda affärsområdena. PocketPharma har uppnått en hög marknadsacceptans. Etablering i Storbritannien, omfattande partnerdiskussioner och pågående pilotprojekt, ger mycket goda förutsättningar för att nå de strategiska tillväxt- och lönsamhetsmål bolaget jobbar mot. Bearbetningen av den internationella marknaden kommer att intensifieras ytterligare under 2002. Bolaget kommer att koncentrera sig ytterligare mot läkemedelsindustrin genom introduktion av mediPal-produkter. Utöver det för mediPal färdigutvecklade terapiområdet Parkinson kommer ytterligare mediPal applikationer att introduceras under verksamhetsåret. mediPals tekniska plattform ger utrymme för ett stort antal applikationer, specifikt anpassat för olika terapiområden. mediPals huvudsakliga syfte är att öka "compliance" vid läkemedelsbehandling samt individualisera och optimera den enskilda patientens behandling. Härigenom kan behandlingsresultaten av ordinerad läkemedelsbehandling optimeras ur både läkemedelsbolagens och den enskilde patientens synvinkel. I dagsläget utvärderas mediPal inom ett flertal olika terapiområden. Detta sker i nära samarbete med ett antal universitetskliniker i Sverige. mediPal introduceras internationellt i mars 2002. Styrelsens beslut att återuppta planerna på ansökan om notering på Stockholmsbörsens O-lista har gjort att förberedelser har inletts. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR 20 Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i den senaste årsredovisningen. Bolaget tolkar RR 9 Inkomstskatter så att frågan om aktivering av uppskjuten skattefordran för underskottsavdrag inte prövas förrän bolaget redovisar vinst. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT01750/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020214BIT01750/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén