Delårsrapport för perioden 2001-01-01-- 2001-03-31

Delårsrapport för perioden 2001-01-01-- 2001-03-31 Detta är Meditelligence AB Meditelligence ABs affärsidé är att för den internationella marknaden utveckla och marknadsföra kunskapsbaserade, portabla IT-system som förenar människa och teknik inom läkemedelsindustrin samt hälso- och sjukvård. Företagets vision är att utveckla, marknadsföra och tillhandahålla mobila lösningar, ge hälso- och sjukvårdssektorn samt läkemedelsindustrin tillgång till rätt kunskap på rätt plats och vid rätt tid. Meditelligence AB grundades 1996 och har två helägda dotterbolag; PowerGuide Systemutveckling AB ("PowerGuide") och Prenordia Integration AB ("Prenordia"). PowerGuide som förvärvades 1997 har sedan 1993 utvecklat de två produkterna PocketAid och PocketPharma. Prenordia förvärvades under år 2000. Meditelligence AB har sedan starten 1996 utvecklat produkter inom medicinsk teknik. Bolaget har under första kvartalet 2001 startat sin kommersialiserings fas. Ekonomisk översikt 1:a kvartalet * Försäljningen uppgick till 0.6 (0.007) MSEK. * Rörelsens kostnader uppgick till 8.5 MSEK, en ökning med 6.0 MSEK. Ökningen beror huvudsakligen på ökade personalkostnader samt övriga externa kostnader jämfört med kvartal 1 föregående år * Rörelseresultatet efter finansiella poster blev -7.1 MSEK * Resultatet efter finansnetto -7.1 MSEK * Kostnaden för koncernens FoU under första kvartalet uppgick till 1.6 MSEK av vilket 0.6 MSEK har aktiverats * Betalning av kortsiktiga lån och skulder med totalt 12 MSEK Verksamheten i sammandrag 1:a kvartalet * Nya programversioner av PocketAID (version 4.0) och PocketPharma (version 1.3) färdigställda enligt plan * Ytterligare avtal om leverans av PocketPharma till AstraZeneca * Stark ökning av marknadsbearbetning för PocketAID i Norden och för PocketPharma i norra Europa * Aktivt deltagande i ett flertal sjukhusprojekt för PocketAID * Projektetablering av mediPAL med 2 universitetssjukhus för verklighetsbaserad test av produkten. Ett 20 tal patienter kommer att vara involverade i testen av mediPAL-Parkinson * Strukturförändringar inom bolaget i samband med en mer marknadsanpassad organisation, fortsatt fokusering av säljorganisationen för att optimera säljinsatserna Koncernens nyckeltal i sammanfattning Jan - mar Helår 2000 2001 2000 Nettoomsättning 631 7 5.465 Rörelseresultat -7.015 -1.556 -15.538 Resultat efter finansnetto -7.123 -1.616 -20.870 Vinst per aktie neg. neg. neg. Kassaflöde -20.784 -7 25.020 Soliditet 78% 60% Kassalikviditet 180% 189% Medelantal anställda 26 22 Investeringar, finansiering och likviditet Under första kvartalet år 2001 genomfördes en riktad emission med företrädesrätt för aktieägarna och optionsrättsinnehavarna. Teckningskursen uppgick till 15 SEK/aktie för varje femtal tidigare innehavda aktier. Detta tillförde Meditelligence AB ca 10,5 MSEK före emissionskostnader. Emissionen genomfördes under ledning av Crédit Agricole Indosuez Chevreaux Nordic AB. Inga större investeringar i maskiner och inventarier har skett under 1:a kvartalet. * Fortsatt förberedelser inför beslutad ansökan om notering av företagets aktie på Stockholmsbörsens O-lista under andra halvåret 2001 * Beslut om en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna genomfördes under mars/april, vilket tillförde bolaget 10,5 MSEK före emissionskostnader Koncernens likvida medel uppgick per den 31 mars 2001 till 4.2 MKR. Ett kapitaltillskott på 9.5 MKR efter emissionskostnader förväntas att komma under maj 2001 då emissionen har genomförts. Förberedelserna inför beslutad ansökan om notering av bolagets aktier på Stockholmsbörsens O-lista under andra halvåret 2001 kommer att fortsätta men den exakta tidpunkten kommer bl.a. att avgöras av aktuellt och förväntat börsklimat. Ekonomisk utveckling Rörelseresultatet uppgick till -7.0 (-1.6) MSEK jämfört med föregående år. Det försämrade rörelseresultatet beror främst på en ökning av rörelse relaterade kostnader till 8.5 (2.5) MSEK beroende på den marknadsanpassning av organisationen från ett utvecklingsbolag till ett försäljningsbolag som gjordes under Q4 år 2000. Antal utestående aktier uppgår per 30 mars 2001 till 4.400.325 aktier. Under räkenskapsåret 2000 genomförde bolaget tre separata optionsprogram för de anställda. Detta kan innebära att 200.000 nya aktier tecknas under tiden 2002-01-01 och 2004-12-31. Utspädningseffekten om samtliga teckningsoptioner konverteras till aktier uppgår till 4,3 procent. Moderbolaget Verksamheten i moderbolaget Meditelligence AB (publ) består enbart av koncernsamordnande uppgifter och tillgångarna består huvudsakligen av aktier i dotterbolag. Bolagets nettoomsättning uppgick till 0.326 (0.007) MSEK, en ökning med +0.319 MSEK jämfört med föregående år. Resultatet efter finansnetto -5.7 (-1.1) MSEK Resultatet efter skatt - 5.7 (-1.1) MSEK. Beträffande koncernens och moderbolagets verksamhet i övrigt hänvisas till nedanstående resultat- och balansräkningar, kassaflödesanalyser. Framtida utveckling Framtidsutsikten för Meditelligence verksamhet bedöms vara god. Vad gäller företagets tre affärsområden; PocketPharma, PocketAid och MediPal, förväntas PocketPharma under resterande del av året växa snabbare än de övriga. Idag används produkten vid ett flertal olika kliniska prövningar, bland annat hos AstraZeneca. Meditelligence fortsätter också arbetet med att fortsätta befästa bolagets verksamhet utanför Sveriges gränser. Detta är prioriterat då flera av de största läkemedelsföretagen och CRO´s (Contract Research Organizations) som utgör PocketPharmas marknad, har sina huvudkontor etablerade utomlands. Marknadsutvecklingen för PocketAid har gått något långsammare än väntat, detta främst beroende på att säljprocessen för produkten är något mer komplex än vad som förväntats. Ytterligare satsningar kommer att göras på vidareutveckling av det intellektuella kapitalet, främst genom utbildnings insatser för medarbetarna samt nyrekrytering i takt med tillväxt. Verksamhetens utveckling genomförs oförändrat vidare mot bolagets mål, men med en ökad kostnadsmedvetenhet och ökad fokus på lönsamhet. Bolaget besitter en del icke-strategiska projekt som bolaget avser att kapitalisera under 2001. Detta för att öka tillgängligt kapital under verksamhetsåret. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR 20 Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i den senaste årsredovisningen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/07/20010507BIT01050/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/07/20010507BIT01050/bit0001.pdf Hela rapporten