Delårsrapport för perioden 2001-04-01-- 2001-06-30

Delårsrapport för perioden 2001-04-01-- 2001-06-30 * Stark marknadsacceptans av PocketPharma * MediPAL i klinisk prövningsfas * Försäljningen 0´9MKR * Rörelseresultat -10´9Mkr * Intäktsförskjutning 6 månader Detta är Meditelligence AB Meditelligence ABs affärsidé är att för den internationella marknaden utveckla och marknadsföra kunskapsbaserade, portabla IT-system som förenar människa och teknik inom läkemedelsindustrin samt hälso- och sjukvård. Meditelligence AB grundades 1996 och har två helägda dotterbolag; PowerGuide Systemutveckling AB ("PowerGuide") och Prenordia Integration AB ("Prenordia"). PowerGuide som förvärvades 1997 har sedan 1993 utvecklat de två produkterna PocketAid och PocketPharma. Prenordia förvärvades under år 2000 som bedriver webbhotell verksamhet. Meditelligence AB har sedan starten 1996 utvecklat produkter inom medicinsk teknik. Bolaget har under första kvartalet 2001 startat sin kommersialiseringsfas. Ekonomisk översikt 2:a kvartalet * Försäljningen uppgick till 0.9 (0.9) MSEK. * Rörelsens kostnader inklusive finansiella kostnader uppgick till 11.8 MSEK, en ökning med 7.9 MSEK. Ökningen beror huvudsakligen på ökade personalkostnader och ökade externa kostnader i samband med uppbyggnaden av företagets marknadsorganisation, jämfört med kvartal 2 föregående år. * Rörelseresultatet före finansiella poster blev -10.5 MSEK. * Resultatet efter finansnetto -10.9 MSEK. * Kostnaden för koncernens FoU under andra kvartalet uppgick till 1.6 MSEK av vilket 0.5 MSEK har aktiverats. Verksamheten i sammandrag 2:a kvartalet * Intensiv marknadsbearbetning inom PocketPharma och PocketAID. * En begynnande internationalisering med bl. a. etablering av PocketPharma i Storbritannien. * Etablering av ett filialkontor i Malmö. * Ytterligare avtal om leverans till AstraZeneca. * Intäkterna har inte motsvarat förväntningarna, eftersom ett flertal kundprojekt har senarelagts. * Styrelsen har beslutat om ett kraftfullt besparingsprogram för att parera de uteblivna intäkterna. Intäktsförskjutningen uppskattas till c:a 6 månader för de redan introducerade produkterna. * Styrelsen har även beslutat om ett åtgärdspaket med bland annat ytterligare fokusering av verksamheten samt avyttring och kapitalisering av icke-strategiska delar av verksamheten. * Projektetablering av mediPAL är igång med 2 universitetssjukhus för verklighetsbaserad test av produkten. Ett flertal patienter kommer att vara involverade i testen av mediPAL-Parkinson. * Ett nytt produktområde genom projektetablering av mediPAL-smärta på Östra Sjukhuset i Göteborg har påbörjats. * Strukturförändringar inom bolaget i samband med en mer marknadsanpassad organisation, fortsatt fokusering av säljorganisationen för att optimera säljinsatserna. Koncernens nyckeltal i sammanfattning April - Juni Jan - Juni Helår 2001 2000 2001 2000 2000 Nettoomsättning 871 873 1 502 880 5 465 Rörelseresultat -10 535 -2 557 -17 876 -4 113 -15 538 Resultat efter -10 918 -4 554 -18 041 -6 170 -20 870 finansnetto Vinst per aktie neg. neg. neg. neg. neg. Kassaflöde -1 331 n/a -19 454 6 914 25 020 Soliditet 76% 68% 76% 68% 60% Kassalikviditet 201% 166 % 201% 166 % 189% Medelantal anställda 27 n/a 27 n/a 22 Investeringar, finansiering och likviditet Inga större investeringar i maskiner och inventarier har skett under 2:a kvartalet. Koncernens likvida medel uppgick per den 30 juni 2001 till 5.6 MKR. Ett flertal parallella aktiviteter pågår i syfte att med kraft förbättra bolagets likviditet. Bland annat skall icke strategiska projekt avyttras, förhandlingar pågår med ett flertal intressenter. Vilket medför extraordinära intäkter och en lägre kostnadsnivå. Ett flertal företag har visat intresse både för web-hotellverksamheten samt journalverksamheten. Nyetablering av mediPAL-projekt baserad på bolagets patenterade teknologi kommer att ge bolaget ytterligare kapital för marknadssatsningar. Nära förestående avyttringar har gjort att extra goodwillnedskrivning har gjorts med c:a 2 MSEK. Ekonomisk utveckling Rörelseresultatet uppgick till -10.5 (-2.6) MSEK jämfört med föregående år. Det försämrade rörelseresultatet beror främst på en ökning av rörelse relaterade kostnader till 11.8 (3.9) MSEK beroende på den marknadsanpassning av organisationen från ett utvecklingsbolag till ett försäljningsbolag som gjordes under Q4 år 2000. Antal utestående aktier uppgår per 30 juni 2001 till 5.085.014 aktier. Under räkenskapsåret 2000 genomförde bolaget tre separata optionsprogram för de anställda. Detta kan innebära att 200.000 nya aktier tecknas under tiden 2002-01-01 och 2004-01-31. Utspädningseffekten om samtliga teckningsoptioner konverteras till aktier uppgår till 3,9 procent. Moderbolaget Verksamheten i moderbolaget Meditelligence AB (publ) består enbart av koncernsamordnande uppgifter och tillgångarna består huvudsakligen av aktier i dotterbolag. Bolagets nettoomsättning uppgick till 0.263 (0.033) MSEK, en ökning med +0.230 MSEK jämfört med föregående år. Resultatet efter finansnetto -7.4 (-3.6) MSEK Resultatet efter skatt -7.4 (-3.6) MSEK. Beträffande koncernens och moderbolagets verksamhet i övrigt hänvisas till nedanstående resultat- och balansräkningar, kassaflödesanalyser. Framtida utveckling På kort sikt är förväntningarna att åtgärdsprogrammet skall ge bolaget tillräcklig likviditet och en lägre kostnadsmassa, som överbrygger bolagets intäktfördröjning. Ytterligare finansiering kommer att krävas för introduktion av mediPAL-produkterna. Den första produktfinansieringen kommer att äga rum under hösten 2001. Finansieringen kommer primärt att göras genom kunder, men en alternativplan som riktar sig mot finansmarknaden alternativt industriell partner kommer att löpa parallellt för att säkerställa mediPAL introduktionen. Framtidsutsikten för Meditelligence verksamhet bedöms vara god inom de respektive affärsområdena. PocketPharma har en marknads acceptans som överstiger de förväntningar som låg till grund när introduktionen startade under slutet av år 2000. Etablering i Storbritannien, omfattande partnerdiskussioner och ett antal nära förestående pilotprojekt, ger mycket goda förutsättningar för de strategiska tillväxt- och lönsamhetsmål bolaget jobbar efter. Tyngden av bearbetning kommer att ligga utanför Sveriges gränser under kommande perioder. Bolaget kommer att koncentrera sig ytterligare mot läkemedelsindustrin genom introduktion av mediPAL-produkter. Utöver mediPAL-Parkinson kommer ytterligare en madiPAL-applikation att introduceras under verksamhetsåret. MediPals generiska plattform ger utrymme för ett flertal applikationer, specifikt anpassat för terapiområden, som ger patienter optimerad medicinering. Läkemedelsindustrin kan få en förbättrad effekt på sina läkemedel när dessa tas in som behandlingsmetod. Idag används produkten vid ett flertal olika kliniska prövningar, bland annat hos AstraZeneca. Marknadsutvecklingen för PocketAid har gått något långsammare än väntat, detta främst beroende på att säljprocessen för produkten är något mer komplex än vad som förväntats. PocketAID är mer konsultintensiv när produkten implementeras hos kunder än förväntat. Bolaget söker därför externa partners, primärt med omfattande konsultverksamhet inom Hälso- och sjukvårdsområdet, för att ge marknaden ett enklare köp förfarande från en organisation. Ytterligare satsningar kommer att göras på vidareutveckling av det intellektuella kapitalet, främst genom utbildningsinsatser för medarbetarna samt nyrekrytering i takt med tillväxt. Verksamhetens utveckling genomförs oförändrat vidare mot bolagets mål, men med en ökad kostnadsmedvetenhet och ökad fokus på lönsamhet. Bolagets övriga icke-strategiska projekt kommer att kapitaliseras under 2001, för att öka tillgängligt kapital under verksamhetsåret. På grund av intäktsförskjutning på 6 månader kommer försäljningsprognosen på ca. 30 mkr och ett negativt rörelseresultat på ca -10 mkr inte att uppfyllas i år. En ny prognos kommer att lämnas i samband med delårsrapporten i oktober. Styrelsen har beslutat att avvakta ansökan om notering av företagets aktie på Stockholmsbörsens O-lista på grund av det rådande ogynnsamma börsklimatet. Bolaget skall istället fokusera sig på kärnverksamhet och på lönsamhet under den kommande perioden fram till introduktion på Stockholmbörsens O-lista. En notering uppskattas att vara aktuell under år 2002. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR 20 Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i den senaste årsredovisningen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/15/20010815BIT01030/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/15/20010815BIT01030/bit0001.pdf Hela rapporten