mediPal-en unik produkt för individualiserad medicinering lanseras nu i Europa

Report this content

mediPal-en unik produkt för individualiserad medicinering lanseras nu i Europa mediPal är en svensk programvara utvecklad kring en patenterad algoritm som lär sig att känna igen samband mellan patientens symptom, erfarenheter och medicinering. Produkten lanseras nu i Europa under Drug Information Associations kongress i Basel som äger rum den 6-8 mars .Denna årligt återkommande kongress besöks av cirka 1500 ledande representanter från den globala läkemedelsindustrin. mediPal är en lösning för läkemedelsindustrin som tillgodoser de ökande kraven från patienter som i dag ofta har en stor kunskap om sin sjukdom och olika behandlingsalternativ samtidigt som den kan bidra till en större lönsamhet för bolagen. Detta var även huvudtemat under öppningstalen på DIA kongressen i går. "Med en individuellt baserad läkemedels dosering kan vi ge våra patienter optimala behandlingsresultat och minska risken för biverkningar. Detta kan bidraga till att ge patienterna en ökad livskvalité och även sänka vårdkostnaderna. Medi Pal-konceptet är helt unikt och kan ge ett värdefullt behandlingsstöd i utformningen av individuellt utformade behandlingsstrategier vid kroniska sjukdomar". säger professor Dan Bagger-Sjöbäck, vid Karolinska Sjukhuset. Genom att använda mediPal får patienten ökad förståelse för sin sjukdom och kan bättre följa den behandling läkaren ordinerat. I dag får en del av de ordinerade läkemedlen ej den effekt som är avsedd. En av orsakerna till detta är att det är svårt att hitta en optimal dosering utifrån den enskilda patientens sjukdom och förutsättningar. Det är också vanligt att många patienter glömmer ta sina läkemedel. Detta leder till sämre behandlingsresultat än förväntat och lägre lönsamhet än vad som kunde vara möjligt för läkemedelsbolagen. mediPal är utvecklat och marknadsförs av Meditelligence AB med huvudkontor i Göteborg. Meditelligence är ett medicinskt tekniskt bolag som säljer kvalificerade produkter till den globala läkemedelsindustrin. För ytterligare information se, www.meditelligence.se alternativt kontakta: Jan Furuvald VD, Meditelligence AB Tel: +46 (0) 31-7232040 Fax: +46 (0) 31-7232041 Mobil: +47(0) 705-705238 E-post: jan.furuvald@meditelligence.se MediTelligence AB ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/07/20020307BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/07/20020307BIT00550/wkr0002.pdf