• Medius/

Medius lanserar Fraud & Risk Detection som upptäcker bedrägerier innan det är för sent

Report this content

Stockholm, Sverige - 2 oktober 2023: Medius, en ledande leverantör av fakturahanterings- och betalningslösningar, tillkännager idag en ny Fraud & Risk Detection-lösning som hjälper företag att proaktivt förhindra bedrägerier och få större synlighet och mer kontroll över hela hanteringen av fakturaprocessen från inkommande faktura till betalning. Den nya lösningen utökar befintliga risk- och efterlevnadskontroller inom Medius produktsvit.

Den nya produkten introduceras efter att forskning visar på en ökad risk för bedrägerier. En studie från Cybersecurity Research visar att över hälften av företagen har upplevt en ökning av bedrägeriförsök under de senaste 12 månaderna. Nästan 60% av de tillfrågade uppgav också att ekonomiavdelningar är de som oftast utsätts för bedrägerier och phishing-försök.

Medius Fraud & Risk Detection sparar både tid och pengar för ekonomiavdelningar och bygger upp ett viktigt ramverk för riskhantering och styrning inom ett företag. Med hjälp av de senaste framstegen inom AI och maskininlärning övervakar produkten riskhändelser i processen från fakturamottagning till betalning och varnar rätt personer så att de kan vidta åtgärder. Lösningen innehåller också realtidsanalyser som gör det möjligt för teamen att bättre förstå hoten och därmed förebygga problem innan de uppstår.

Medius Fraud & Risk Detection skyddar leverantörsreskontran mot både interna och externa bedrägerier och upptäcker avvikelser och riskfaktorer med hjälp av AI under hela fakturans livscykel.  Med hjälp av varningar kan användarna upptäcka bedrägeriförsök som falska fakturor eller dubbla betalningar, och mer sofistikerade bedrägeriplaner. Åtgärder kan sedan vidtas för att omedelbart avhjälpa den potentiella risken. Ekonomiteamen kan konsekvent tillämpa organisationens policyer inom en enhetlig process som uppfyller verksamhetens behov.

Medius Fire Station Dashboard ger ekonomichefen nya insikter och överblick över riskerna i företagets fakturahantering, så att de kan undersöka specifika risktyper och profiler för att kontinuerligt förbättra säkerheten inom leverantörsreskontran och betalningsprocesserna.

Produkten är utformad för att förhindra bedrägerier och andra risker som dubbla betalningar innan de har ägt rum, så att företagen skyddas från den kostsamma och svåra uppgiften att försöka återfå stulna medel.  I USA förlorar ett genomsnittligt företag cirka 300 000 dollar på grund av bedrägerier varje år.

Daniel Ball, EVP Product, Medius, säger: "Överbelastade ekonomichefer behöver synlighet i hela processen från fakturamottagning till betalning och måste känna sig trygga i sin förmåga att hitta och motverka bedrägerier i sina företag. Medius Fraud & Risk Detection hjälper företag att proaktivt hantera risken så att de kan förebygga problem. Detta är mycket viktigt för företagsledare som verkar under utmanande ekonomiska förhållanden och som helt enkelt inte har råd med de extra och förebyggbara kostnaderna för bedrägerier."

Kevin Permenter, Research Director, Financial Applications, IDC, säger: "Det verkliga löftet med AI och ML inom självkörande ekonomi är inte bara att effektivisera processer utan att eliminera dem. Avvikelsehantering med hjälp av AI och ML från lösningar som Medius Fraud & Risk Detection hjälper till att säkerställa att policyer efterlevs konsekvent och upprepade gånger, vilket ger CFO:er nya insikter och data som de behöver i dagens volatila landskap."

Kontakt

För mer information, kontakta: Francesca Cahill (EMEA) at Fight or Flight, francesca@fightorflight.com / Medius@fightorflight.com +44 330 133 0985

Om Medius

Medius länkar samman fakturatolkning, fakturahantering och fakturabetalning för att förbättra hanteringen av fakturor och ersätta manuella fel och stress med kontroll. Medius går längre än grundläggande automatisering genom att använda artificiell intelligens för att göra det mesta av arbetet - så att fakturor bekräftas, konteras och betalas och ekonomiavdelningen kan lägga sin tid på viktigare arbetsuppgifter och företagen kan lita på sina budgetar och prognoser. Medius har mer än 2 600 kunder i 102 länder och hanterar årligen 180 miljarder dollar genom sitt system. Besök medius.com för mer information.

Taggar:

Citat